Subaru – tajomný samuraj

Autor: miloxko / Dátum: 18.05.2017

Chcem vám ponúknuť trošku histórie automobilky, ktorá svojou produkciou síce nevalcuje rebríčky sveta, ale má nezastupiteľné miesto v mapke automobilizmu.

Subaru, možno neviete, ale v japončine značí súhvezdie plejád, a logo automobilky je vlastne hviezdna mapa súhvezdia. Ďalší fakt, ktorý možno nepoznáte, je to, že skutočný výrobca sa volá Fuji Heavy Industries (FHI), jeden z najväčších japonských priemyselných koncernov, čo sa na prvý pohľad na automobilku vôbec nepodobá. Korene koncernu začínajú v roku 1917, kedy sa položil základný kameň továrne na produkciu a výskum lietadiel a leteckej techniky. Po druhej svetovej vojne Japonsko ako porazená veľmoc uvažovala o konverzii na civilnú výrobu. Výsledkom tejto zmeny bolo uvedenie skútra Fuji Rabbit na trh. V súčasnosti sa koncern venuje najmä špičkovému priemyslu v letectve a aeronautike a Subaru je iba jednou z mnohých divízií koncernu.

Značka Subaru vďačí za vznik vlastne "anti zaibacu" zákonom, ktoré prijala japonská vláda po skončení 2. svetovej vojny. Tieto zákony mali za úlohu rozbiť silu a rozsah priemyselných komplexov, tzv. zaibacu, ktorým sa pripisoval (čiastočne neprávom) podiel na zapojení Japonska do vojny a najmä agresívny štýl vedenia vojenských operácií a správania sa na dobytých územiach. Ale o tom inokedy a inde...

Takže v roku 1953 dalo pár japonskejch soudruhú hlavy dohromady a založili Fuji Heavy Industries ako spoločný podnik rozdrobených piatich spoločností: Fuji Kogyo, Fuji Jidosha, Omiya Fuji Kogyo, Utsunomiya Sharyo and Tokyo Fuji Sangyo. Dva roky po tom sa zlúčili a už fungovali spoločne pod FHI značkou s nosným výrobným programom pre letectvo.

V súčasnosti autá vyrábané s logom súhvezdia plejád sú charakteristické dvoma črtami; prvou je symetrický pohon 50/50 cez systém torsion, t.j. žiadne haldexy ani iné somariny, ktoré zradia vtedy, keď ich najviac potrebujete, ale poctivá štvorkolka. Podobný systém používa aj Audi.

Ďalšia typická črta je konštrukcia motora, a tou je ležatý štvor-/šesťvalec s protibežnými piestami, tzv. boxer motor. Táto konštrukcia je špecifická tým, že znižuje ťažisko samotného motora a eliminuje hybný moment motora tým, že piesty chodia proti sebe.

Prvé auto od Subaru vzišlo vo februári 1954 pod "exotickým" menom P-1.

Pohonná jednotka bola benzínový štvorvalec s objemom 1500ccm. Prvá konštrukcia typu monokok, t.j. samonosná karoséria, ktorá pohodlne odviezla štyroch dospelých pasažierov, nezávislé zavesenie náprav s lichobežníkovým profilom, zadné odpruženie prostredníctvom listových pružín a tlmičmi s vyrovnávajúcimi nádržkami. Pohonná jednotka bola benzínový štvorvalec s objemom 1500ccm. Do sériovej výroby sa však nedostala, pretože bola na domáci trh príliš inovatívna a drahá.

Prvé sériovo vyrábané auto bol model 360 (prototyp Subaru K10), ktoré zišlo z pásov v roku 1958 a bolo hmmm... veru netypickým predstaviteľom dizajnu, najmä keď si uvedomíte dizajn, aký je dnes. Tento dizajn smutného psa im vydržal viac ako 20 rokov. Model K10 môžeme vzletne pomenovať aj chrobákom Japonska, pretože predstavovalo presne to, čo japonský trh požadoval v tých časoch. Na tú dobu ponúkal nezvyklý systém odpruženia pomocou klasických vinutých pružín a torzných tyčí, ktoré používala automobilka aj v ďalších modeloch. Ostatné ostalo klasické; samonosná karoséria, ktorá pojala štyroch Japoncov, motor bol umiestnený vzadu s pohonom na zadnú nápravu.

Prvý boxer

Uviedla automobilka pod modelom Subaru 1000 v roku 1966 na Tokio motor show. Motor bol plochý štvorvalec typu boxer s objemom 997 ccm. Montovali ho do modelu, ktorý vtedy uviedli na trh a predstavoval prvý "dospelý" automobil s koncepciou motor vpredu a predný náhon. Zvláštnosťou vozidla bolo použitie brzdových bubnov nie na osi kolesa, ale na vnútornej strane hnacích polosí. Kúrenie nemalo žiadny výmenník tepla, teplo z motora sa priamo odvádzalo cez chladič v kabíne.

Model bol nahradený modelom Subaru Star, alebo Subaru 1100 v roku 1969, exportoval sa najmä do USA a vyrábal sa do 1974.

Prvá štvorkolka

Prvá štvorkolka bola predstavená v roku 1971 spolu s kombi verziou modelu Subaru 1300G na osemnástej Tokio motorshow.

Zaujímavý je pôvod vzniku. Vozidlo vzniklo na zákazku dôležitého klienta Subaru a nie z internej "kuchyne". TESC Nippon požadovala od automobilky priestorné vozidlo, ktoré by zvládlo náročný horský terén pri montáži rozvodov elektrického vedenia. Tento model však dal základ prielomovému modelu Subaru Leone a vlastne určil koncepciu automobilky na mnohé roky dopredu.

Prvá symmetrical AWD alias Subaru Leone SW 4x4

Na záver tejto časti by som sa ešte pristavil pri tomto modeli Subaru, ktorý dal základ dlhodobej koncepcii kombíka na zvýšenom podvozku s pohonom 4x4. Predchodca dnešných Outbackov, crosscountry, allroadov, vznikol v roku 1972, kedy bol predstavený model Subaru Leone Station Wagon 4x4.

Motor s objemom 1,4 litra poháňal primárne prednú nápravu, zadný pohon sa manuálne ovládal cez ozubenú spojku. Model sa vyrábal v troch kompletných generačných obmenách od r. 1972 do roku 1994, kedy bol koncepčne nahradený platformou Legacy Outback (vtedy ešte jeden model). Model sa vyznačoval veľkým vnútorným priestorom (čo im chvalabohu ostalo doteraz) a zaujímavou variabilitou.

Na záver ešte niekoľko kľúčových faktov a rekordov Subaru:

  • Subaru je jediným výrobcom automobilov, ktorý v súčasnosti ponúka modely iba 4x4
  • Subaru „obhospodaruje“ celosvetovú produkciu z domovského závodu v meste Gunma. Jedine modely pre ameriku sú montované v závode v Lafayette, Indiane
  • 600k Subaru Impreza WRX STI jazdca Marka Higginsa je držiteľom najrýchlejšieho kola medzi automobilmi na okruhu Isle of Man TT

Článok je prebratý so zvolením www.dailymale.sk od autora Karl von Bahnhof.

P-1
P-1
Subaru 360
Subaru 360
Subaru 1000
Subaru 1000
Subaru Star
Subaru Star
Subaru 1300G
Subaru 1300G
Leone Station Wagon 4x4
Leone Station Wagon 4x4