Subaru – tie roky 70/80/90-te

Autor: miloxko / Dátum: 01.06.2017

Subaru koncom 70-tych a v prvej polovici 80-tych rokov nemalo ucelenú ponuku vozidiel na medzinárodné trhy. Dá sa povedať, že „vonku“ sa predával iba Subaru Leone/Brat, ktorý ponúkal jedinú možnosť vlastniť Subaru mimo Japonska cez oficiálnu sieť.

Okrem toho sa na trhy mimo Japonska dostávali aj iné modely cez individuálne snahy dovozcov. Keďže Subaru, ako aj iní japonskí výrobcovia áut, spoznávali chute nejaponských zákazníkov, niektoré modely pôsobili ako z iného sveta, preto vyberám tie, čo mali relatívne dobrý záber na trhoch mimo Japonska.

Subaru Brat

Subaru Brat (Bi-drive Recreactional All-terrain Transporter) predstavoval reakciu japonských výrobcov áut na popularitu tzv. úžitkových kupéčiek, ktoré sa predávali v USA v relatívne veľkých počtoch. Prvotný impulz na produkciu dal automobilke šéf Subaru America v roku 1977. Odvodené bolo od modelu Leone a vyrábalo sa súbežne od jeho prvej generácie až do roku 1994, kedy bola výroba ukončená.

Všetci „Bratia“ mali pohon 4x4, s benzínovými motormi s objemom 1,6l a 1,8l, vybavené buď 4-rýchlostným manuálom alebo 3-stupňovým automatom. Vzhľadom na skutočnosť, že na importované 2-miestne úžitkové vozy vláda uvalila 25% dovoznú prirážku, zdalo sa byť, že Subaru s týmto modelom neuspeje. Zaujímavý je spôsob, ako sa v Subaru „vysporiadali“ s týmto obmedzením – jednoducho primontovali dve plastové sedadlá na korbu a auto mohlo byť klasifikované, aj napriek veľkej facke bezpečnosti v premávke, ako 4-miestne, ktoré prirážke nepodliehalo.

V porovnaní s priamou konkurenciou ako Chevrolet el Camino alebo Ford Ranchero zaostávali, ale stále predstavovali najvyšší počet predaných vozidiel Subaru v USA počas 80-tych rokov a mnohé z nich veselo jazdia doteraz. Aj keď mnohí hodnotia toto auto ako škaredé, Subaru sa k tejto koncepcii vrátilo ešte raz po roku 2000 s modelom Baja.

Subaru Rex

Nie, nebojte sa, Subaru nestvorilo žiadne monštrum, ale naopak, Rex predstavoval prvý model tzv. „kei“ triedy malých mestských áut, ktoré sa exportovali do viacerých krajín pod rôznymi menami ako Fiori, Ace, Sherpa, Mini Jumbo atď... Vyrábalo sa v troch generáciách s rôznymi druhmi motorov od 2-taktných po 4-taktné benzínové v objemoch od 356 ccm do 600 ccm, od roku 1972 do 1992. Platforma malého mestského vozidla mala v predchodcoch Subaru 360, R-2, a vlastne pokračovala naďalej modelmi ako je Subaru Vivio, Justy, Trezia.

Subaru Justy

Výrobca týmto modelom nadviazal na model Rex a predstavoval daľšie pokračovanie produkcie malých mestských približovadiel. Na trh bol uvedený v roku 1984 a vyrábal sa prakticky v menších obmenách až do roku 2010, kedy bol nahradený modelom Trezia.

Na tomto modeli je zaujímavé najmä to, že Subaru si v ďalších generáciách modelu vyskúšala partnerstvo s výrobcami Suzuki a Daihatsu, kde Justy generácie 2 je Suzuki Swift, generácia 3 Suzuki Ignis a generácia 4 Daihatsu Boon.

Subaru XT/XT6

Nuž, milí moji, tento model bol v 1985-om ako z inej galaxie a prestavoval pokus automobilky ponúknuť na trh niečo, čo sa vymyká z bežnej produkcie. Predstavený vo februári v USA a následne v lete v Japonsku XT, predstavoval model, ktorý mal spájať výkon a luxus. Tvary nebudem opisovať, z nižšie priloženého obrázku ich vidíte sami, vtedy to jednoducho letelo. Vyrábalo sa iba ako 2-dverové kupé s motorizáciou 1,8 resp. 1,8 turbo a 2,7 litra pre model XT6. Pohon zabezpečovali prevodovky 4-stupňový automat alebo 5-stupňový manuál. Srandou je, že v Japonsku použitie 2,7- litrového motora zaradilo XT medzi luxusné a bolo zaťažené zvýšenou daňou.

Zaujímavo auto vyzeralo aj zvnútra. V tej dobe, čo nemalo displej a elektronické udělátka, ako keby neexistovalo. Freaky pôsobili dve ramená volantu, v tvare pol tretej, veď posúďte sami:

Model sa vyrábal v dvoch prevedeniach, výroba bola ukončená príchodom upgrejdnutého modelu SVX/Alcyone v roku 1992.

Subaru SVX/Alcyone

Subaru plánovalo uviesť na trh športové kupé, ktoré by malo pokračovať v líniách vytýčených modelom XT, a preto uviedlo na trh v roku 1989 model SVX alebo Alcyone. Dizajn od Giugiara, najsilnejší motor, aký Subaru v tej dobe malo, nezvyčajný dizajn bočných línií mali ponúknuť zákazníkovi top kvalitu za rozumnú (?) cenu. Aj keď malo predchodcu v modeli XT, ak by ste tieto dve autá postavili vedľa seba, tak by ste zistili, ako v modeli SVX zaoblili hranaté tvary do krásneho, aj keď nezvyklého tvaru.

Motor, ležatý 6-valec, dosahoval výkon 231k a krútiaci moment 309 Nm, čo dnes je už bežná hodnota pre prepĺňané dvojlitre, no vtedy bol vrchol produkcie značky a položil základ pre ležaté 6-valce s protibežnými piestami, ktoré sa používajú doteraz (bohužiaľ už nie v EÚ – vivat euro 6). Všetky modely boli vybavené 4-stupňovým automatom, keďže značka nevedela vyrobiť spojku a manuálnu prevodovku, ktorá by bola schopná preniesť taký výkon. Auto dosahovalo zrýchlenie z 0 na 100 kmh za 7,3 s, maximálnu rýchlosť 250km/h.

Model stál od 73 000 do 85 000$. Cena, ktorú výrobca zaplatil za tento luxus v čase hospodárskej recesie, bola privysoká. Na každom predanom vozidle prerábal 3000$ a traduje sa, že tento projekt vyšiel výrobcu na stratu 75 miliónov dolárov. Každopádne je to jeden z najkrajších modelov tejto značky.

Japonci sa však nevzdávali a stále vzhliadali k trhu v severnej Amerike, a to najmä v triede stredne veľkých automobilov, kde v tom čase slávili úspech Honda Accord, Mazda 6 alebo Toyota Camri. Týmto mal konkurovať model Legacy/Liberty – prvý model, ktorého meno ostalo v produkcii doteraz, keď si odmyslíme model Justy/Trezia, ktorý však mal výrobnú odmlku.

Prvá generácia bola uvedená na trh v USA vo februári 1989 a znamenala odklon od modelov, ktoré ponúkala značka dovtedy. Návrat konvenčných modelov sa automobilke vyplatil. Legacy (v Austrálii Liberty) položil základný kameň a necelých 5 miliónov predaných modelov v šiestich generáciách potvrdzuje oprávnenosť tohto kroku.

Ale o tom už v ďalšej časti.

Článok je prebratý so zvolením www.dailymale.sk od autora Karl von Bahnhof.

Brat
Brat
REX
REX
Justy
Justy
Subaru "ignis"
Subaru "ignis"
XT
XT
XT interier
XT interier
SVX
SVX
SVX
SVX
SVX interier
SVX interier
Legacy 1. generacie
Legacy 1. generacie