Test Subaru Outback: Synonymum komfortu

Autor: hybco / Dátum: 30.05.2017

V žilách Subaru koluje z pohľadu motoristického nadšenca modrá krv získaná mnohými víťazstavmi v rely. Tentokrát však prím nehrajú pretekárske vlohy, ale nevídaný komfort. Prinášame test Subaru Outback 2.5i CVT Business.

Japonskú značku s hviezdami v logu si väčšina fanúšikov rely spája práve s kráľovskou disciplínou motoristických športov. Impreza počas rokov najväčšej slávy svojimi jazdnými vlastnosťami nadobudla štatút legendy. Dnes je však všetko inak a Subaru sa orientuje skôr na segmenty trhu, kde bežne dominujú prémioví výrobcovia.

Po nedávnych skúsenostiach musíme povedať, že japonská značka na to má plné právo. Model Outback, kombi s nadštandardnou svetlou výškou, nás doslova očaril komfortom. Prispel k tomu aj kultivovaný agregát koncepcie boxer so zdvihovým objemom 2,5 l spriahnutý s bezstupňovou prevodovkou. Komfortné kombi však má aj svoje slabé stránky.

Mohutné propocie budia rešpekt

Z dizajnového hľadiska Outback vyžaruje presne to, čo počas jazdy. Z tvarov karosérie je cítiť, že auto je mohutné, bezpečné a posádke poskytne komfort. Naviac, vďaka svojej robustnosti na ceste budí rešpekt. Mnohých motoristov naživo prekvapí, aké je kombi veľké. Počas testovania sme ho postavili priamo vedľa Škody Superb odetej v off-roadovom pakete a divili sme sa, o koľko je Outback masívnejší.

Predná časť nesie lichobežníkovú masku chladiča zdobenú pochrómovanými prvkami, s ktorými pekne ladia predné svetlomety. Tie svietia vynikajúco, či už stretávacie, alebo diaľkové. Z dizajnového hľadiska je možno škoda, že nedisponujú výraznejším LED pásikom, ktorý by Japonca od iných áut v duchu dnešných trendov odlíšil už na prvý pohľad.

outback

To čo ho však odlišuje úplne bez problémov sú obrovské pneumatiky obuté na 18” diskoch kolies. Máloktoré auto si po cestách či necestách pláva s balónmi obutými na osemnástkach. Za všetko svedčí rozmer pneumatík, šírku dezénu definuje číslo 225 a výšku bočného profilu číslica 60. Naviac, disky kolies majú skutočne pekný dizajn, sú doslova šperkom auta.

Profil Outbacku je ešte k tomu okorenený aj výraznou plastovou ochranou prahov, ktorá sa mimochodom tiahne okolo celého auta. Porovnávať ju s plastami na módnych crossoveroch je však hlúposť, Tieto nadstavce sú naozaj robustné a karosériu ochránia aj v ťažkých podmienkach.

Zadná časť má pomerne jednoduché tvary, združené koncové svetlá nepatria k tomu najmodernejšiemu na trhu, no svoju funkciu plnia. Podobne ako na profile, aj tu si našla uplatnenie plastová ochrana nárazníka. Ten je poriadne vystrčený a zaručuje, že autu ako takému by sa nemalo nič stať ani po miernom ťukanci.

Outback možno z dizajnového hľadiska nie je najmodernejší, no ide o veľmi konzervatívne a elegantné auto, ktorým si napríklad na obchodnom stretnutí hanbu určite nespraví ani manažér či obchodný cestujúci. Oceňujeme najmä fakt, že pôsobí robustne, bezpečne a komfortne už na prvý pohľad.

Decentný ochranca

Práve pohľad a prehľad patria medzi najdôležitejšie vlastností tohto vozidla. Ak sa totiž ešte pred nastúpením do kabíny zadívate pod čelné sklo, zbadáte tri kamery, ktoré za každých okolností monitorujú situáciu pred automobilom. Trio vytvára systém nazvaný EyeSight, ktorý vo svojej kategórii určite patrí na špicu technologických asistentov.

Subaru je ohľadom neho také sebavedomé, že adaptívny tempomat môžete používať až do rýchlosti 180 km/h. Samozrejme, v tomto tempe sme ho neskúšali, no v rozsahu medzi 0 až 130 km/h sme ho využívali neustále. Vhod príde aj upozornenie na opustenie jazdného pruhu, ktoré vás postráži počas dlhých ciest po autostrádach.

Vodičovi však EyeSight neuľahčuje prácu len na diaľnici, veľmi schopný je aj v meste. Ak sa nestane nič nepredvídané, bez problémov vďaka nemu absolvujete prejazd cez väčšie mesto bez kontaktu s brzdovým pedálom. Dokonca sme v praxi overili, že vie zabrániť zrážke s chodcom či cyklistom. Jeho silnou stránkou je aj fakt, že vodiča upozorní na rozjazd pred ním stojaceho vozidla. Potom stačí jemne ťuknúť do plynového pedála a Subaru sa rozbehne.

Ku komfortnej náture vozidla nám veľmi svedčalo aj nastavenie asistenčných systémov. Keď sa vás na niečo snažia upozorniť, tak využívajú najmä blikanie kontrolkou či tlmený výstražný zvuk. Páči sa nám, že auto na vás “nehuláka” ako tomu je v prípade niektorých konkurenčných vozidiel. Outback je aj v tomto ohľade decentným gentlemanom.

outback

Oáza pohodlia

Hneď po nastúpení do vozidla vodič ako prvé pocíti komfortné sedadlo, nebojíme sa ho dokonca označiť za kreslo. Vďaka možnosti elektrického nastavenia sadne ako uliate snáď každej postave. Vhod prídu aj opierky hlavy, ktoré sa dajú výškovo nastaviť vo veľkom rozsahu, prispôsobiť si dokonca môžete aj uhol ich naklonenia. Ide o veľmi komfortný, no zároveň aj bezpečnostný prvok. Ich variabilitu sme demonštrovali už pred necelým mesiacom.

Kladne hodnotíme aj hlavný pracovný nástroj vodiča - volant. Rozloženie ovládacích prvkov na ňom je bezchybné, veniec je dostatočne hrubý a výborne padne do ruky. Za zmienku stojí aj efektná prístrojová doska, v centre ktorej sa nachádza veľký, graficky dobre spracovaný, displej palubného počítača. Najčastejšie sme ho využívali na digitálne zobrazovanie aktuálnej rýchlosti. Tomuto prvku prakticky niet čo vytknúť.

To isté sa však nedá povedať o centrálnom displeji. Teda, so samotným displejom problém nemáme - má dostatočný jas aj počas slnečných dní, pekné farby a veľmi dobré rozlíšenie. Nepáči sa nám hlavne infotainment, ktorý je na dnešné pomery mierne zastaralý. Je škoda, že sa v technologicky nabitom aute nenachádza modernejší systém.

Tento totiž nemá úplne ideálnu odozvu, ešte väčším problémom je spárovanie so smartfónom. Multimédiá fungujú bezchybne, no auto si ani po niekoľkých opakovaniach spárovania z mobilu nestiahlo kontakty. Ak vám teda telefonuje známy, ktorého číslo neviete naspamäť, nebudete vedieť kto volá, až pokým hovor nezdvihnete.

Inak nám na centrálnej konzole nič neprekáža. S duálnou navigáciou sa pracuje dobre, malý digitálny displej je prehľadný. Škoda len, že čas nie je zobrazený vyššie, na centrálnom displeji. Takto ho musíte hľadať pomerne nízko. Z pohľadu komfortu vodiča je okrem toho všetko v poriadku, veľmi dobre sa pracuje aj s voličom bezstupňovej prevodovky.

Jednou zo slabín Outbacku je aj absencia automatického sklápania elektricky ovládaných spätných zrkadiel. Ak totiž motor vypnete, nesklopíte ich už ani manuálne, elektrický prúd do nich nepriteká. Je to o to zvláštnejšie, že s elektricky ovládaným strešným oknom môžete pracovať aj potom, do neho totiž elektrická energia tečie.

Našťastie, dlhším používaním si na sklápanie zrkadiel vodič vie zvyknúť. Aj tak by však komfortnému Subaru svedčalo, ak by to robilo za vás. Podobne nelogickým krokom je vynechanie parkovacích senzorov z ponuky. Áno, cúvacia kamera je veľmi dobrá, no prednú časť vám pri parkovaní elektronické systémy nestrážia.

Japonec ponúka nadpriemerný komfort aj čo sa vnútorného priestoru týka. Pasažieri sediaci v druhom rade nie sú oproti vodičovi a spolujazdcovi nijak znevýhodnení. Najmä čo sa miesta na nohy týka, trpieť nebudú ani vyššie postavy.

Menším nedostatkom je pomerne plochý batožinový priestor. Jeho kapacita, 559 litrov po zarátaní odkladacích priestorov pod dvojitým dnom, je obstojná, no mohol by byť aj hlbší. V tomto ohľade Outback napríklad za spomínaným Superbom mierne zaostáva. Jedným dychom však treba dodať, že z veľkej časti ide o daň za inteligentný systém 4x4, ktorý funguje vynikajúco.

Je úplne jedno, po čom práve jazdíte

outback Práve Subaru Symmetrical AWD totiž patrí k najväčším výhodám Outbacku. Jeho svetlá výška dosahuje takmer hodnoty typické pre SUV, mimo spevnených ciest však ľahkosťou prejazdu prekážok mnohé z nich ešte prekonáva. Problémom nie je ani kríženie náprav, v režime X-Mode si auto kolesá, ktoré sú práve vo vzduchu, pribrzdí. Krútiaci moment smeruje na tie, ktoré sú pevne na zemi a majú dobrú trakciu.

Jazda terénom je pohodlná aj vďaka bezstupňovej prevodovky Lineartronic. Typ CVT síce nepatrí k našim najobľúbenejším, no Subaru už počas rokov používania vychytalo množstvo nedostatkov tejto koncepcie. Prítomnosť variátora v tomto prípade rozhodne nie je negatívom. Práve naopak, absencia akýchkoľvek citeľných preradení ešte umocňuje komfortný dojem plynúci z vozidla.

Auto má vďaka dvaapollitrovému atmosférickému boxeru dostatok pary za každých okolností. Práve prítomnosť veľkého zážihového agregátu s výkonom 129 kW (175 k) a 235 Nm krútiaceho momentu len zdôrazňuje luxusný dojem plynúci z tohto auta. Pohonná jednotka je totiž veľmi kultivovaná a tichá aj pri vyššom tempe. Po skúsenostiach s benzínom by sme diesel v Outbacku ani nechceli.

Najväčším lákadlom, čo sa jazdy týka, však podľa nás nie je ani pohon 4x4, ani CVT prevodovka a dokonca ani motor. Je ním výborne naladený podvozok. Bez problémov zvláda aj dynamickú jazdu, vozidlo má napriek hmotnosti dostatočný grip aj pri rýchlom prejazde zákrut. Zároveň však s úžasnou ľahkosťou tlmí nerovnosti.

V tom mu pomáhajú aj spomínané pneumatiky s vysokým bočným profilom. Vďaka tejto kombinácii je Subaru naozaj jedno, po akom povrchu práve idete. Bez problémov odfiltruje rozbité cesty v mestách, dilatačné špáry na diaľniciach i vlny poľných ciest. Čo sa jazdných vlastností týka, Outback je skutočným univerzálom.

Benzín mu chutí, ale ...

Vzhľadom na náturu agregátu sa mierne vyšší apetít dá očakávať. Subaru hovorí, že na 100 kilometrov jazdy v mestských podmienkach si veľké kombi vypýta 8,7 litra benzínu. Počas testu sme dosiahli hodnotu 8,9 l/100 km, ktorá na potešenie vôbec nie je vzdialená údajom automobilky. Úplne presne sa Japonci trafili do spotreby mimo mesta, kde si auto vypýtalo 6,0 l/100 km.

Počas jazdy po diaľnici stúpne na úroveň 8,0 l/100 km. Kombinovaná spotreba v priebehu testu sa teda nakoniec ustálila na hodnote 7,6 l/100 km. To je len o pol litra viac, než udáva výrobca. Benzín mu chutí, ale vzhľadom na povahu vozidla a ponúkanú protihodnotu v podobe komfortu a nepochybne aj dlhej životnosti, sú tieto údaje viac než akceptovateľné.

Rozumná cenová politika

Cenník Subaru Outback na Slovensku otvára vyhotovenie s 2,0-litrovým vznetovým agregátom spojeným so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Najlacnejšie japonské kombi môžete mať za 32 990 eur. Nami testovaná verzia štartuje na úrovni 38 990 eur. Spolu s príplatkom za metalízu sa konečná cenovka vyšplhá na hranicu 39 440 eur.

Nie je to malý balík peňazí, no Outback rozhodne nie je predražený. V testovanom aute sa totiž okrem iných luxusných prvkov nachádzala napríklad prémiová audiosústava Harman Kardon pozostávajúca z 11 reproduktorov a 1 subwoofera, ktorá hrala naozaj vynikajúco. Za danú mieru pohody, luxusu a univerzálnosti toto Subaru jednoznačne stojí.

Synonymum komfortu

Kombi Subaru, ktoré svetlou výškou atakuje teritórium SUV, určite má svoje nedostatky. Medzi najvýraznejšie patrí zastaralý infotainment, nelogické sklápanie spätných zrkadiel, absencia parkovacích senzorov či pomerne plochý batožinový priestor. Ako celok v nás však napriek drobným zaváhaniam auto zanechalo vynikajúci dojem.

Po týždňovom spolužití s Outbackom ho bez akýchkoľvek pochybností či výčitiek môžeme označiť za synonymum pre komfort. Zaslúžili sa o to najmä vynikajúci podvozok, motor s dostatočným výkonom, pohodlná samočinná prevodovka a celková univerzálnosť vozidla. Je oslobodzujúce, že nemusíte myslieť na to, kam so svojim pohodlným osobákom pôjdete. On to totiž zvládne.

Pôvodný článok sme prevzali z webu autobild.cas.sk kde si môžete pozrieť aj detailnú tabuľku s údajmi a bohatú fotogalériu.