História Subaru 1/2

Autor: Brankooo1988 / Dátum: 17.07.2017

Dnes každý milovník rýchlej jazdy a značky Subaru vie, že je produktom automobilky Fuji Heavy Industries, ktorá vznikla v roku 1953 v Japonsku.

Samotná spoločnosť je však oveľa staršia a začínala pri výrobe úplne iných dopravných prostriedkov. Chikuhei Nakajima, japonský vojenský dôstojník, inžinier a politik, založil v roku 1917 Aircraft Research Laboratory – hlavného dodávateľa lietadiel pre japonskú vládu počas druhej svetovej vojny. Po vojne bola spoločnosť premenovaná a zmenila sa aj jej úloha. Prvou prioritou bolo vymyslieť lacný dopravný prostriedok. Nový Rabbit S-1 motor, v ktorom boli využité letecké náhradné diely, zožal úspech aj širokej verejnosti.

V roku 1950 japonská vláda rozdelila spoločnosť na 12 menších korporácií s rôznym výrobným zameraním. Medzi rokmi 1953-1955 sa päť z nich spojilo, Fuji Jidosha – výroba autobusov, Omiya Fuji Kogyo – výroba motorov, Utsunomiya Sharyo – výroba podvozkov, Tokyo Fuji Dangyo – obchodná spoločnosť a Fuji Kogyo – výroba skútrov, a vytvorili automobilku, ktorú poznáme dodnes – Fuji Heavy Industries. Na jej čele stál muž menom Kenji Kita. On viedol firmu so zameraním na výrobu automobilov. Prvotný názov P-1 pre vyrobený automobil nenašiel podporu. Nakoniec bol nový model pomenovaný Subaru – Kenjiho obľúbený názov z detstva, čo je zároveň meno hviezdokopy Plejády v japončine.

V roku 1954 opustil továreň prvý automobil Subaru 1500 so štvorvalcovým motorom typu boxer. Firmu však postihli finančné problémy a predaj bol dočasne zastavený. Napriek tomu v roku 1958 predstavili ďalší model Subaru 360 prezývaný tiež lienka kvôli svojmu tvaru. Jeho kompaktnosť zabezpečila jeho vysokú popularitu, a preto sa vyrábal aj ďalších 12 rokov.

Od roku 1954 do roku 2008 spoločnosť postupne vyrobila okrem P1 (1954) a 360 (1958) ďalšie modeli: Sambar (1961), 1000 (1965), R2 (1969), Leone (1971), REX (1972), Libero (1982) + Leone Turbo (1982), Domingo (1983), Justy (1984), Alcyone (1985), Legacy (1989), Impreza (1993), Sambar EV elektrický van (1995), Forester (1997), Tribeca (2005), Subaru Exiga (2008) atď. Samostatným autám budeme venovať pozornosť neskôr.

V roku 1968 japonská vláda nariadila zlúčenie japonských automobiliek a spoločnosť Nissan získala 20-percentný podiel v Fuji Heavy Industry. Nissan využil výrobné kapacity FHI na výrobu svojho radu dieselových autobusov. Spolupráca pretrváva dodnes a FHI využíva diely vyrábané v Nissane do svojich modelov Subaru. Taktiež v tomto roku SUBARU otvorilo brány závodu v USA.

V sedemdesiatych rokoch konkrétne 1972 sa dostalo na trh prvé auto na každodenné použitie s pohonom na všetky štyri kolesá – Subaru Leone. Jeho úspech ťažil z narastajúcej popularity outdoorových športov, pretože bol vhodný do hôr aj do snehu. Automobilka tiež zmenila svoj koncept od malých úžitkových vozidiel k mainstreamovým modelom osobných automobilov. V roku 1975 opustil výrobnú linku 2-miliónty kus.

V roku 1980 Fuji Heavy Industries vyvinula elektronickú automatickú prevodovku E-CVT, ktorú následne použila do modelu Subaru Justy (1984) – prvý sériovo vyrábaný automobil v USA s E-CVT. V roku 1982 sa automobilka pýšila už s 5 milióntym vyrobeným kusom. Japonskí šéfovia chceli zlepšiť samých seba, a preto si stanovili cieľ demonštrovať jazdné vlastnosti auta pred jeho uvedením na showroome. V roku 1989 Subaru vsadilo na svoj revolučný model Legacy (dedičstvo).<br/> Spolu s Legacy prišiel na trh aj druhá generácia BOXER motorov kde motor bol od základu prestavaný. Pýšil sa základným obsahom 1.8 až po model 2.2 Turbo, ktoré automobilka v Subaru Legacy priniesla špeciálne len pre americký trh. Koncom roku 1989 Legacy prekonal rýchlostný rekord automobilky SAAB z roku 1986 kde SAAB stanovil rýchlosť 213,30 km/h na rýchlosť 225,34 km/h kde ako prvý prekonal 100 000 km trať za 18 a pol dňa bez poruchy. I o rok neskôr v najťažšej rallye Safari prišiel do cieľa ako jediný vo svojej kategórií N (sériové modely). Čo teda poviete na kariérny začiatok Legacy? :)

Začiatkom deväťdesiatych rokov sa automobilka rozhodla zúčastniť s modelom Subaru Legacy svetových pretekov rallye. Legacy, súťažiaci v N kategórii, debutoval v roku 1990 a stanovil niektoré najlepšie časy v Acropolis a RAC. Svoje víťazstvo dosiahol v roku 1993 na rallye Nový Zéland. Automobilka využila nové skúsenosti a vytvorila model Impreza z talianskeho slova impresa – výkon alebo úspech. Svoj výkon demonštrovala na trati pretekov rallye a svojimi víťazstvami, o ktorých si povieme neskôr, si zaistila úspech. Spolu s Imprezou opustil automobilku aj 3 miliónty kus auta s pohonom 4x4. V roku 1995 na základe ohlasov užívateľov, Subaru upravilo Legacy kombi na verziu Outback, ktorý následne ukázala v Japonsku a USA. Následne sa v USA v rokoch 1995 – 2000 stal Legacy Outback najpredávanejším modelom Subaru. Po rokovaní so Suzuki prenecháva svoj model 2 generácie Justy v Európe, konkrétne v Maďarsku. V roku 1997 sme sa dočkali konečne veľmi obľúbeného a očakávaného modelu Subaru Forester (lesník). Do konca roka 2000 Subaru prinieslo na trh ešte tretiu generáciu Legacy a veľmi dlho očakávanú silnejšiu verziu motora H6 do Subaru Outback.

Pokračovanie v druhej časti miniseriálu. Článok pripravil Braňo Dubšík. Ďakujeme.

Subaru 360
Subaru 360
Subaru 1000
Subaru 1000
Subaru Alcyone (XT)
Subaru Alcyone (XT)
Subaru Alcyone SVX
Subaru Alcyone SVX
Subaru Domingo
Subaru Domingo
Subaru Impreza 1992
Subaru Impreza 1992
Subaru Impreza GT (WRX)
Subaru Impreza GT (WRX)
Subaru Justy
Subaru Justy
Subaru Legacy 1995
Subaru Legacy 1995
Subaru Leone 1 generacia
Subaru Leone 1 generacia
Subaru Leone Combi
Subaru Leone Combi
Subaru Leone Sedan
Subaru Leone Sedan
Subaru Leone Turbo
Subaru Leone Turbo
Subaru Libero 1982
Subaru Libero 1982
Subaru P-1
Subaru P-1
Subaru R2
Subaru R2
Subaru Rex 1972
Subaru Rex 1972
Subaru Sambar 1961
Subaru Sambar 1961
Subaru Sambar
Subaru Sambar