História Subaru 2/2

Autor: Brankooo1988 / Dátum: 24.07.2017

Pokračovanie článku o Histórii Subaru

Ako čas plynul tak na prelome tisícročia sme sa dočkali novej generácie Subaru Impreza, ktorá si vďaka predným svetlám veľkú obľubu medzi fanúšikmi nezožala, ale jej dravosť ostala. V roku 2001 konečne Subaru pustilo na Európsky trh model WRX STI. V tomto roku automobilka spustila aj prezentáciu pick-up verzie Subaru Outback teda Subaru Baja. Ani dlhé mesiace rokovania s Európou tento model sme na naše cesty nepriviedli.

Rok 2003 priniesol konečne facelift Imprezy, a tak vzrástol aj jej predaj. V Japonsku sa prezentoval koncept modelu B11S, kde chceli ukázať svoje vízie do budúcnosti, podarili sa však? Model Legacy a Outback sa dočkali v poradí už štvrtej generácie. Justy sa dočkalo tiež nástupcu a bol ním G3X Justy (Suzuki Ignis). Ako keby toho nebolo málo Peter Solberg sa stal majstrom sveta rallye 2003. Koncom roka v decembri si Japonci priniesli na trh model Subaru R2. Bol to dlhý a vážne úspešný rok, ktorý zakončili novým sloganom firmy: Think. Feel. Drive.

Rok 2004 priniesol úpravu motora H6 a uvedenie na trh Subaru Legacy Spec. B s manuálnou prevodovkou a podvozkom od výrobcu Bilstein. V Decembri prezentovali model R2 určený tiež pre Japonský trh. Auto sa pýšilo hlavne nízkou spotrebou 4,2l/100km.

Od roku 2005 Subaru konečne prinieslo konkurenčné luxusnejšie SUV sedemmiestne Subaru Tribeca. Bola to vlajková loď, doslova. DVD filmy? Silný motor? Mimoriadne presvetlený interiér? To bol len maličký zlomok toho, čo tento model priniesol. Model Legacy opustil 3 miliónty kus továrenskej výroby. Bolo to presne 16 rokov a 4 mesiace, čo automobilka spustila výrobu prvej generácie Subaru Legacy. Nezabudnime na začiatky Legacy kde model Legacy RS v roku 1989 prešiel 100 000km pri rýchlosti 223,345 km/h bez poruchy a dodnes tento rekord nebol prekonaný. Ani druhá generácia Legacy nezaostávala a prekonala vo svojej kategórií rýchlostný rekord 249,981 km/h na Boneville Speedway „letmý kilometer“.

Prekonala ho až tretia generácia Legacy, a to rýchlosťou 270,532 km/h. Štvrtá generácia Legacy sa stala autom roka v Japonsku 2003/2004 a verzia kombi získala titul „Ťažné vozidlo roka“. Aj logo sa dočkalo svojej úpravy, rovnako i Forester a Impreza prešli faceliftom, no Impreza vo verzii WRX STI dostala aj nový motor 2.5 220KW/300PS. Toyota postupne odkúpila všetky akcie FHI, ktoré vlastnila spoločnosť General Motors.

V roku 2006 presne pred 9 rokmi a 6 mesiacmi, keď bola spustená výroba, opustil miliónty kus Subaru Forester výrobnú linku. Cieľ však ostal rovnaký. Splniť 3 automobilové ciele v jednom aute sa podarilo už od prvej generácie. Do konca roka bol Forester najpredávanejším modelom Subaru. V máji získal motor 2.5 Turbo titul „International Engine of the Year Award“ vo svojej triede. Taktiež motor typu Boxer u Subaru oslávil 40 rokov a jeho najlepší priateľ Symmetrical AWD 35 rokov. Ako ten čas letí...

Rok 2007 priniesol počas krízy motor BOXER DIESEL následne prezentovaný v Ženeve. Bol to správny krok. Prvý Diesel od Subaru. Nového dieselového motora sa dočkal Forester 3. generácie, rovnako Impreza 3. generácie a Legacy/Outback 4. generácie. Predobjednávky sa hrnuli raketovým tempom, najmä pre modely Forester, no nikto netušil aké to bude mať dopady na prevádzku...

Subaru Justy sa dočkalo svojej poslednej 4. generácie v spolupráci s Toyotou a Daihatsu. Asi najviac prekvapila Impreza. Úplne zmizli rysy dravosti, jej krivky, zmenila sa na rodinné auto. Automobilka spravila rázny krok, úplne zmizli bezrámové okná, ale karoséria dostala lepšiu aerodynamiku a menej sa „krútila“. Subaru rallye tím zavesil pretekanie na klinec. Automobilka predstavila aj nový model, Subaru Exiga s panoramatickou strechou.

V roku 2008 Fuji Heavy Industries oslávilo 50 rokov od založenia. Novej Impreze sa veľmi darilo, získala totiž najvyššie ocenenie v JNCAP Gran Prix a bola prehlásená za najbezpečnejšie auto Japonska. Taktiež motor Boxer 2.5 Turbo získal ocenenie Medzinárodný motor roka vo svojej triede. Subaru myslelo aj na svojich EKO zástancov a tak ohlásilo vývoj elektro auta s názvom Subaru Plug-In Stella. V podstate išlo o model R1. No nebol to jediný model. Ďalší sa volal Subaru DEX opäť určený pre Japonský trh.

Rok 2009 priniesol tentokrát nečakane v Severnej Amerike na autosalóne NAIAS v poradí 5. generáciu Legacy sedan. Na oslave 20. výročia Legacy automobilka chcela ukázať smer a dizajn, ktorým sa chcela vybrať. Druhá predvádzačka bola v New-Yorku, kde boli predstavené aj ostatné verzie Legacy - kombi a Outback. K novým motorom Boxer bol priradený aj nový automat Subaru Lineatronic CVT. Spolu s novou generáciou bola prezentovaná aj nová technológia EyeSight. V Európe zase Legacy v testoch Euro-NCAP získalo plný počet hviezdičiek. Za to v Amerike dosiahli v hodnotení IIHS všetky modeli určené pre Americký trh plné hodnotenie. Bezpečnosť tak bola podpisom spoľahlivosti Subaru.

V roku 2010 na nátlak priaznivcov Imprezy, spoločnosť predstavila model Impreza WRX sedan v americkom New Yorku. Nový prototyp Imprezy WRX STI konečne vo verzií sedan dosiahol výborný čas 7:55:00 na Nemeckom Nürburgringu, a tým si zaistila víťazstvo. Tiež v tomto roku Subaru predstavilo nový dizajn auta Subaru Lucra a Subaru Pleo sa dočkalo 2. generácie. Technológia EyeSight prišla vo verzii 2.0 a stala sa automobilovou technológiou roka v Japonsku. Zmenil sa aj slogan na „Confidence in Motion“ používaný dodnes. V Los Angeles bol predstavený koncept novej Imprezy a Justy nahradil model Subaru Trezia. Rok 2011 priniesol koncept Subaru XV, teda vlastne crossover Impreza.

Vďaka tomuto konceptu Impreza dostala facelift a rozhodlo sa, že skratka WRX STI bude označovať samostatné auto. Subaru WRX STI sa zúčastnilo medzitým 24 hodinového preteku na Nürburgringu, kde zožalo úspech vo svojej kategórií SP3T. Tiež sa potvrdili správy o vzájomnej spolupráci Toyoty a Subaru na jedinečnom športovom BRZ alebo Toyota GT86. V Los Angeles sa ukázal vo svojej modrej STI farbe a v Japonsku prišiel na Tokyo Motor Show vo finálnej verzii. Ku koncu roka sa Subaru XV stal realitou a začala sa výroba. Medzitým v New Yorku bola prezentovaná už 4. generácia Imprezy.

Začiatkom roka 2012 oslávil pohon 4WD už 40 rokov od svojho prvého osadenia. Pamätáte, ktorý model to bol? Hlavným lákadlom však ostalo Subaru BRZ, ktoré sa dostalo do výroby. O tomto aute si však budeme písať samostatný článok. Zaslúži si to! V marci Subaru v USA prezentovalo schopnosti Subaru XV na akcii Subaru XV Crosstrek s automatickou prevodovkou CVT. Mimochodom tento model spolu so sestrou Imprezou v Japonsku získali titul „Good Design Award 2012“ zatiaľ čo najnovší prírastok BRZ spolu s Toyotou GT86 získali titul „Car of the Year Japan“. BRZ sa ukázalo byť strelou do čierneho. Koncom roka FHI predstavilo ešte 4. generáciu Subaru Forester.

Rok 2013 sa začal v Ženeve predstavením konceptu Subaru VIZIV, kde automobilka chcela poukázať na „víziu do budúcnosti“ I WRX sa dočkalo svojho „zatiaľ“ konceptného nástupcu, zatiaľ čo XV dostal nový pohon a to hybridný. Aj systém EyeSight sa dočkal úspechu v podobe zlata - „The 2013 One Show Design Awards“ ako najlepší automobilový asistent súčastnosti. Svoje úspechy automobilka zavŕšila oslavou 60. výročia od založenia. V roku 2014 Subaru prezentovalo Subaru LEVORG V roku 2016 zmenila automobilka názov so FHI iba na SUBARU.

Článok pripravil Braňo Dubšík. Ďakujeme.