Subaru WRX: Manuálna prevodovka vs. CVT automat, ktoré je pre vás najlepšie?

Autor: miloxko / Dátum: 08.03.2018

Subaru ponúka v novom WRX 6-stupňovú prevodovku a nový Sport Lineartronic CVT. Ponúkne CVT rovnaký výkon?

Povedzme si pravdu, nie všetci, ktorí kupujú WRX, sú absolútni Subaru fanúšikovia. Približne 60 percent ľudí, ktorí si kupujú WRX, sú nováčikovia v tejto značke. Keď príde na možnosti výberu prevodovky, 6 stupňová manuálna prevodovka nie je jasnou voľbou pre každého. Ktorá prevodovka je najlepšia pre vás?

Mali sme možnosť jazdiť so 6-stupňovým manuálom a zároveň s ďalším WRX s prevodovkou Sport Lineartronic CVT, aby sme mohli porovnať rozdiely vo výkone. Subaru dalo obidve možnosti prevodovky do novej generácie výkonného sedanu WRX v roku 2015. Predchádzajúca verzia, v roku 2014, bola k dispozícii len s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou bez možnosti výberu automatu, takže obidve verzie sú teraz novým vylepšením pre novú generáciu športovo ladeného WRX.

WRX 6-stupňový manuál

manual WRX má teraz 6-stupňovú manuálnu prevodovku, rovnako ako výkonnejšie WRX STi. Oproti predchádzajúcej, 5-stupňovej prevodoke, došlo k veľkému vylepšeniu, a po tom, ako bola použitá vo WRX v roku 2015, sa stala štandardom. Stala sa doplnkom ku výkonnému 2.0-litrovému motoru vo veľkom štýle. Už od prvej jazdy môžeme cítiť rozdiel v širšom pomere prevodov oproti predchádzajúcej 5-stupňovej prevodovke.

S novou prevodovkou je radosť preraďovať a Subaru podstatne vylepšilo jazdu na diaľnici s pridaným extra prevodovým stupňom s konečným pomerom 0,666 oproti 5. stupňu s pomerom 0,738 u predchádzajúcej prevodovky. Výkonný sedan sa predviedol ešte lepšie, ako sme očakávali, na kľukatých kopcovitých cestách. Prevodová páka s krátkym chodom predvádzala rýchle a hladké radenie hore a dole pri jazde po horských cestách.

6-stupňová prevodovka vo WRX so širším prevodovým pomerom, ako staršia 5-stupňová, získala niekoľko výkonových vylepšení a zlepšenie odolnosti, ktoré zvýšili výkon. Vylepšenia zahŕňajú karbónové synchróny pre prvý a druhý rýchlostný stupeň, a káblové spojenie prevodov pre hladšie radenie rýchlostí pri radení hore aj dole. Rozdiel je citeľný.

WRX Sport Lineartronic CVT

CVT V priebehu týždňa sme boli u lokálneho Subaru predajcu, aby sme pomohli priateľovi pri výbere nového Forestra, a predajca sa nás pýtal na WRX, ktorým sme prišli. Povedal som mu, že to je WRX Premium so 6-stupňovou prevodovkou a že doteraz som nevyskúšal model WRX s CVT. Predajca ma upozornil, že má takýto model a ja som sa chytil možnosti ísť na testovaciu jazdu. Vyrazili sme na moju obľúbenú horskú cestu, na ktorej rád testujem výkonné autá. Išli sme po kľukatej horskej ceste s mnohými prevýšeniami a klesaniami.

WRX CVT model obsahuje Subaru Intelligent Drive (SI-DRIVE) a vybrať si môžete z troch módov: Intelligent, Sport a Sport Sharp. Zaradili sme Sport Sharp, ktorý dostane maximálny potenciál z motora. CVT ma prekvapilo svojou rýchlou odozvou, keď som stlačil plynový pedál. Dopriali sme WRX dávku benzínu a tento výkonný sedan úžasne reagoval na každé stlačenie akcelerátora. Ponúka hladké radenie rýchlostí medzi ôsmimi elektronicky kontrolovanými stupňami a my sme preleteli horskými cestami.

Vodič môže tiež využiť na radenie pádla pod volantom a vybrať si elektronicky riadený stupeň, ktorý simuluje aktuálny prevodový stupeň pre lepšie vychutnanie jazdného zážitku. Prepli sme CVT do módu Sport a prevodovku sme ovládali pádlami cez 6-stupňový automat. CVT reagovalo ako automatická prevodovka so skutočnými prevodmi, keď sme ovládali WRX manuálne s pádlami. Prepnutie do Intelligent je vhodné pre mestskú premávku a zo všetkých troch módov je naprogramovaný na najlepšiu spotrebu.

Záver

Aby sme to zhrnuli, skutočne sme boli ohromení prevodovkou Sport Lineartronic CVT vo WRX. Odporučili by sme ju pre milovníkov výkonu? Pre tých, ktorí používajú svoje WRX ako denné vozidlo v hustej premávke a zápchach, 6-stupňový manuál sa stane po čase únavný. Ak však príde k spotrebe paliva, 6-stupňový manuál spotrebuje o niečo menej paliva, ako smädnejšia CVT, ktorá je aj drahšia.

sidrive

Ak milovníci výkonu začujú CVT, utekajú k najbližšiemu únikovému východu a vyznavači WRX kupujú manuálne prevodovky v pomere 20-1. Ale Subaru Tecnica International (STI) odviedli skvelú prácu pri ich verzii Sport Lineartronic. Nová Sport Lineartronic CVT neuberá veľa výkonu a prináša veľa jazdného komfortu pri dennom vození a jazde v mestských zápchach. Stále si môžete vybrať úroveň jazdnej dynamiky a pritom mať stále Subaru WRX, ktoré udrží vysokú laťku zábavnej jazdy. Ale kým si s ňou nezajazdíte, bude ťažké fanúšikov WRX zmeniť.

Komentáre

avatar
fluider ~ 08.03.2018 13:55

Zišlo by sa uviesť, že či SI-DRIVE v prípade Sport CVT upravuje aj správanie diferenciálu. Pretože ak nie, tak tam veľa zábavy asi nebude. Ten manuál bude rozhodne zábavnejší, hoci používa ich najlacnejší diferanciál s viskospojkou. Do tohto auta už mohli dať konečne planétový diferák z Legacy 2.5GT.