Prvý test sedanu STi na Slovensku: Subaru oprášilo legendu

Autor: hybco / Dátum: 29.02.2012

Rasťo Chvála vyskúšal novinku v porovnaní s jediným unikátnym Subaru svojho druhu na Slovensku. V priamom súboji dvoch generácií dokázal nový sedan obhájiť legendárnu značku WRX STi.

TELGÁRT. Kedysi výsostne športovo orientovaná značka núka hlavne naftové motory a tiež modely na každý deň. Fanúšikovia sa však trasú strachom, aby Subaru neprišlo o svoj športový duch zrodený v automobilových súťažiach rely. Najmä teraz, keď sa z názvu kráľovského športového modelu WRX STi vytratilo označenie Impreza.

Subaru totiž pred štyrmi rokmi skúsilo tradičný sedan Impreza zmeniť na päťdverový hatchback. Čo bolo dobré vo všeobecnosti pre európskeho zákazníka hľadajúceho auto na každý deň, to nemuselo sedieť športovej verzii WRX STi a ani nesedelo.

Hlas fanúšikov automobilka vypočula a v roku 2011 sa po boku päťdverovej Imprezy objavil športový sedan WRX STi bez označenia Impreza. Ako prvej redakcii na Slovensku sa nám podarilo novinku vyskúšať a navyše porovnať s posledným vyrábaným sedanom WRX STi.

Chceli sme zistiť, či to nie je od Subaru iba prázdne gesto a či sa návrat podaril. Aby to nemala novinka ľahké, stretla sa na upravenej zasneženej ploche so špeciálnou verziou starého modelu Petter Solberg Edition III, pomenovanou po majstrovi sveta.

Má to v krvi

Nový sedan naživo očarí asi každého. Mohutným predným nárazníkom, vystúpenými blatníkmi a silou, ktorá z auta vyžaruje.

K dokonalému odkazu minulosti chýba už len zlatá farba diskov, ktorú nahradili striebornou. Racionálne stránky ako vysoká cena ale tiež mimoriadne široká výbava vrátane bezkľúčového vstupu idú bokom, pretože podstata je v tom, čo WRX STi dokáže.

Napríklad stačí pomaly brázdiť ulice mesta a auto s tvrdými tlmičmi, zvukmi od prevodového ústrojenstva a troch diferenciálov vydáva zvuky, ktoré potvrdzujú príbuznosť z rely. Stačí ísť po diaľnici povoleným tempom a nové STi napriek výraznému odhlučneniu dá najavo svoj rodokmeň.

A to si spokojne môžete zapnúť tempomat a nechať navolený inteligentný režim jazdy. Ľudia sa otáčajú a uznanlivo kývajú hlavou aké krásne auto.

Nový má rýchlosť

V režime Sport Sharp Impreza zmení civilizované správanie za tvrdšie, ľahšie ide do otáčok a keď raz zistíte ako piští boxer motor, keď dáva pri 6000 otáčkach 300 koní, nechcete sa toho vzdať. V podstate pod 4000 otáčkami sa absolútne nič nedeje, ale potom je to už zábava.

Akurát, že prvá nádrž vydrží 300 kilometrov, druhá 200. Sneh a STi si tak sadnú, že nikto nepochybuje o tom, že sú zrodené pre seba. Lenže to už ruky zabudli, aký bol posledný sedan druhej generácie.

Keď sa do areálu približuje sedan vo verzii Petter Solberg Edition III, odfukuje pretlakovým ventilom a hrdo nesie súťažné krídlo vzadu, nadšenie bledne.

Už z blízka vidieť alkantarou obšitý interiér, bezrámové okná dverí, doplnkové merače na palubnej doske a samozrejme to krídlo vzadu. Keď dostane človek možnosť šoférovať jediné takéto auto na Slovensku, cíti výkon až 375 koní a krútiaci moment 550 Nm, začína pochybovať o novinke.

Sedadlá sklamali

Akurát po prvom ošiali z unikátneho auta nastáva jazdenie na snehu a nový sedan si nádherne „ľahá“ do zákrut. S predchodcom treba trochu bojovať, využívať výkon, poriadne tlačiť na plyn a dávať pozor na nájazdy. S novinkou príde zábava a istota oveľa rýchlejšie.

Nie je tak dravá a tak surová ale na snehu rýchlejšia a bezpečnejšia. Všetka česť starému sedanu, ale ten nový je lepší a drží tradíciu. Nový sedan je jedno úžasné auto, ale štandardné základné sedadlá sú slabé s naozaj nevýrazným bočným vedením.

Rovnako ruky vodiča na volante necítia cestu tak ako by bolo treba. Brutalita vlastná druhej generácii je preč, ale radosť z jazdy ostala, navyše teraz je auto predvídateľnejšie.

Kupujem – nekupujem

Stačí vidieť auto naživo a človek si povie, to chcem. Aj jazdné vlastnosti tomu napovedajú. Ak sa pohybujem v predstavách, že na to mám, tak to chcem.

Rasťo Chvála

Video a fotogalériu si pozrite originálnom článku, ktorý sme umiestnili so súhlasom redakcie auto.sme.sk