Pozrite si raritné Subaru, jazdí po Slovensku

Autor: hybco / Dátum: 10.09.2013

Subaru SVX určite nie je auto bez chýb a vyžaduje si neustále starostlivosť. Andrej Tkáč ho má rád aj preto, lebo mu pripomína skôr talianske ako japonské auto.

Subaru SVX prvýkrát debutovalo na Tokyo Auto Show v roku 1989 ako nástupca minimálne rovnako zaujímavého Subaru XT. Vyrábalo sa po miernom facelifte až do roku 1996. Cieľom bolo dokázať, "čo všetko vieme, keď chceme". Pre Subaru to ale celé skončilo ako "veľkolepý" prepadák, aspoň po finančnej stránke. Subaru si navyše nemohlo dovoliť oceniť SVX tak, ako by si zaslúžilo. V tých rokoch to bola málo známa značka a každý pred tým vyrobený model bol násobne lacnejší než SVX. Aj keď auto stálo v Japonsku od 73 000 do 83 000 dolárov, na každom vyrobenom aute stratilo Subaru 3 tisícky a celkovo tak prerobili 75 miliónov dolárov. Inžinierom z krajiny vychádzajúceho slnka sa síce podarilo vyrobiť auto konkurujúce tým najlepším, preslávenie značky prišlo ale až jej vstupom do WRC. Aspoň tak to vnímam ja. Tabuľky predajov hovoria jasne a napovedajú, prečo je SVX na našich cestách tak veľká rarita. Celosvetovo sa predalo 24 379 vozidiel. Z toho ale drvivá väčšina v USA. V Nemecku len niečo cez 850 a napríklad v celom Francúzsku 60 kusov. Do dnešných dní je je registrovaných v Nemecku cca 240 Subaru SVX.

Subaru SVX má netradičné okná

Som skôr fanúšikom skupiny Fiat, najmä starej dobrej Lancie. Napriek tomu som po málo známom Subaru SVX túžil už od detstva. Možno je to tým, že som vychovaný v rodine subaristu. Prečo som sa zamiloval práve do SVX? Pravdepodobne za to môže taliansky design Giorgetta Giugiara, ktorého výrazným prvkom sú hlavne presklenné plochy auta a delené presklenie okien dverí. Nie je to ale v automobilovom svete až tak neznámy prvok. Znalci určite niečo podobné registrovali aj na Bugatti EB110, McLarene F1 alebo Giugiarovom DeLoreane DMC-12. SVX-u toto riešenie dovoľuje predovšetkým sťahovať všetky 4 okienka. Bez neho by to nebolo možné, keďže zahnutá plocha skla by sa do dverí jednoducho nevošla. Navyše, nad oknom je akási prirodzená veterná clona a ani pri vyššej rýchlosti nie je jazda so stiahnutým okienkom nepríjemná. K designu snáď nie je potreba viac písať, na obrázku každý môže vidieť, ako auto vyzerá.

viac si prečítajte v originálnom článku