Subaru vyrobilo 20 miliónov áut. Začínalo 'japonským Fiatom 500'

Autor: hybco / Dátum: 31.01.2014

Japonské Subaru vyrobilo vozidlo s poradovým číslom 20 000 000. Potrebovalo na to 56 rokov. Na začiatku stálo Subaru 360, ktoré nápadne pripomínalo taliansku päťstovku.

V Subaru oslavujú. Hoci táto japonská značka patrí skôr k menším automobilkám, má na konte už dvadsať miliónov vyrobených áut. Prvé z nich zišlo z výrobných liniek v roku 1958. A aj keď je dnes Subaru známe najmä produkciou kombi a SUV, svoju kariéru odštartovalo lacným ľudovým modelom Subaru 360. Vizuálne sa podobalo na Fiat 500 a spoločnú s ním malo aj koncepciu vzduchom chladeného dvojvalca vzadu. Subaru však použilo lacnejší dvojtaktný motor.

Subaru je súčasťou väčšieho koncernu Fuji Heavy Industries, ktorého história siaha až do roku 1917. Jej zakladateľ Chikohei Nakajima sa špecializoval na výrobu leteckých motorov, najmä pre potreby vojenských strojov. Po druhej svetovej vojne sa premenované Fuji Sangyo preorientovalo na civilnú produkciu, napríklad výrobu skútrov Rabbit S-1. V roku 1950 sa však spoločnosť rozpadla na dvanásť firiem, z ktorých päť založilo dnešné Fuji Heavy Indistries (FHI). Spoločnosť sa opäť vrátila k leteckému priemyslu, najmä k výrobe a údržbe lietadiel.

Potenciál však videla aj v automobilovom priemysle. Prvý prototyp vozidla P-1, vlastne prvého auta so značkou Subaru, vznikol už v roku 1955. Bolo to prvé japonské auto so samonosnou karosériou. Používalo nezávislé zavesenie predných kolies so vinutými pružinami a hydraulickými tlmičmi, čo nebolo v tom čase rozhodne bežné. Z finančných dôvodov sa však výroba nerozbehla.

Prvým skutočným Subaru sa tak stal až spomínaný model 360, určený širokým masám. Výkon jeho motora bol len 16 koní, no na mušiu váhu 385 kg, ktorá bola výsledkom skúseností v konštrukcii lietadiel, to stačilo. Výroba sa rozbehla v závode Gumna, asi 60 km severne od Tokia, kde Subaru produkuje autá dodnes. Subaru 360 sa stalo skutočným bestsellerom a odštartovalo veľkú kariéru spoločnosti. Vyrábalo sa až do roku 1971.

Aj druhé Subaru, model 1000 malo v génoch zapracovanú leteckú technológiu. Použilo totiž motor s protibežnými piestami (boxer), konštrukciu typickú pre motory lietadiel. V roku 1966 to bolo zároveň prvé japonské osobné auto s predným náhonom. Nasledovali ďalšie primáty. Už v roku 1972, teda takmer desať rokov pred Audi, predstavilo Subaru v sériovej výrobe prvý systém 4×4 pre osobné autá. Dovtedy ho používali výlučne terénne alebo vojenské vozidlá.

Motor Boxer a pohon 4×4, ale aj prevodovky s kontinuálnou zmenou prevodu (CVT) sú dodnes typickým znakom väčšiny jeho modelov. Spájajú sa so Subaru Leone, Brat, Impreza, Legacy či Forester. Prednosti tejto konštrukcie ukázalo Subaru nespočetne ráz najmä v rely. Subaru je držiteľom titulu majstra sveta v kráľovskom seriály WRC v sezónach 1995, 2001 a 2003. V rokoch 1995 až 1997 mu zas patria vavríny v pohári konštruktérov.

Zaujímavosťou spoločnosti je fakt, že každý nastupujúci konštruktér musí predtým, ako začne pracovať pre Subaru, absolvovať prax v leteckej divízii Fuji Heavy Industries. Možno aj preto patria modely Subaru k najspoľahlivejším a najmenej kazovým sériovým autám planéty.

Originálny článok sme prebrali z webu auto.pravda.sk.

Subaru Leone 4WD
Subaru Leone 4WD