Subaru VIZIV-2: Hybridný crossover sa blíži do cieľa

Autor: hybco / Dátum: 11.03.2014

Za posledný rok sa Subaru pohralo s témou crossoveru už po tretí raz. Zdá sa teda, že nový japonský prírastok v tejto triede už nemá ďaleko do výroby. O pohon 4x4 sa neobávajte. Využije však plug-in hybridnú technológiu.

Presne po roku sa Subaru vrátilo do Ženevy s konceptom VIZIV. Kým však ten vlaňajší mal trojdverovú karosériu a o čosi kompaktnejšie rozmery, tentoraz ide o 5-dverový model s prívlastkom VIZIV-2. A to sa ešte stihlo Subaru pochváliť medzičasom na autosalóne v Tokiu jeho ďalšou verziou VIZIV Evolution. Takže VIZIV-2 by mohol mať pokojne za pomlčkou číslicu 3.

Ženevský koncept ukazuje pomerne realistickú predstavu o ďalšom prírastku výrobného programu. Mimochodom, označenie VIZIV je umelé slovo zložené z motta Viziv for Innovation. A inovatívnej techniky má VIZIV-2 pod svojím kabátom s dĺžkou 4,4 metra naozaj požehnane. Expert na pohon 4×4 v ňom totiž prezentuje novú ekologickú generáciu náhonu na všetky štyri kolesá, založenú na hybridnej technológii.

O tradičný motor boxer sa však neobávajte. Ten tu nájdete tiež, tentoraz dokonca v downsizingovanom formáte s objemom 1,6 litra, čo by mohol byť prísľub blízkeho príchodu menšieho súrodenca dvojlitrového naftového boxeru 2,0 DIT. Ten by nepochybne svedčal napríklad takej Impreze, ale aj jej off-roadovej verzii Subaru XV. V koncepte VIZIV-2 je však súčasťou hybridnej sústavy. Okrem neho tu totiž nájdete ešte tri elektromotory. Jeden vpredu a dva vzadu.

Vďaka tomu dokáže VIZIV-2 nielen simulovať pohon AWD, ale pomocou funkcie vektorovania krútiaceho alebo brzdného momentu individuálne pre každé zo zadných kolies dokonca prispievať k stabilite v zákrutách. Odstránenie mechanického spojenia predných a zadných kolies je podľa Subaru výhodou aj v teréne. Umožňuje totiž dávkovať hnaciu silu presne podľa potreby a okamžitých trakčných podmienok.

A keďže VIZIV-2 je plug-in hybrid, vozí si so sebou aj zásobu li-ion batérií pre čisto elektrický pohon v meste alebo pri nízkych rýchlostiach. Predstavou Subaru je, aby naftová hnacia jednotka spojená s kontinuálnou prevodovkou CVT pracovala len pri vyšších rýchlostiach či pri potrebe prudkej akcelerácie. Dynamické parametre si však Subaru nechalo zatiaľ pre seba. Prezradilo len toľko, že vysoký krútiaci moment dieselového motora a troch elektromotorov dokáže zabezpečiť presvedčivý a lineárny záťah v každej situácii.

VIZIV-2 tiež umožňuje nastaviť voliteľné režimy jazdy. Vybavený je totiž novou generáciou systému SI-Drive s označením Hybrid SI-Drive, ktorý ku klasickým módom Intelligent a Sport pridáva tretí Eco-Cruis mód spolupracujúci so stereokamerami predkolízneho systému EyeSight. Vďaka sledovaniu premávky pred vozidlom dokáže vyhodnocovať rôzne dáta a prispôsobovať činnosť motora, prevodovky a hybridnej sústavy v záujme čo najnižšej spotreby paliva a energie.

Veľmi zaujímavé je aj riešenie dverí. Na prvý pohľad totiž koncept pôsobí ako trojdverový crossover, lenže zdanie klame. V skutočnosti je ich päť. Predné sa vyklápajú v štýle „lamba“ a tie zadné, prekrývajúce zadný stĺpik, sa posúvajú na špeciálnom mechanizme vzad. Prístup do interiéru uľahčuje aj absentujúci stredový stĺpik. Vnútri nájde posádka štyri samostatné sedadlá. Palubná doska sa spolieha výlučne na digitálne prístroje. Zaujímavý je najmä priehľadný head-up displej nad centrálnou obrazovkou multimediálneho rozhrania.

Originálny článok sme prebrali z webu auto.pravda.sk.