X-Mode: X-factor v praxi

Autor: miloxko / Dátum: 20.07.2017

K dispozícii je len u vozidiel Subaru, kde X-Mode dopĺňa symetrický systém AWD, ktorý umožňuje vodičom cestovať horšími cestami, riadne sa zablatiť a vrhať sa do nových dobrodružstiev. Systém je všestranný na každom povrchu cesty a poskytuje vysoký výkon - čím zvyšuje dôveru v jazde, najmä na nerovných povrchoch alebo náročných svahoch.

Systém X-Mode, ktorý je štandardom všetkých modelov Forester a Outback vybavených systémom Lineartronic CVT, zahŕňa ovládanie Hill Descent Control a Hill Holder System a prekračuje schopnosti AWD, aby vám pomohol v nepríjemných situácách.

X-Mode v akcii

Stlačením tlačidla ovláda X-Mode výkon motora, prevodovku, rozdelenie krútiaceho momentu AWD a brzdový systém, ktorý pomáha riešiť tvrdé podmienky a prináša ešte väčšiu odolnosť. Táto funkcia povoľovaná vodičom bude spotrebovávať viac paliva, takže jej použitie sa odporúča iba vtedy, keď podmienky potrebujú podstatne väčšiu priľnavosť, stabilitu a kontrolu. Pri aktivovanom systéme je vozidlo lepšie schopné využívať dostupnú trakciu a zabezpečuje istotu nad úrovňou symetrického systému AWD. Tu sú niektoré bežné scenáre, ktoré zdôrazňujú možnosti X-Mode.

Pri stúpaní

Pri jazde do svahu s nízkymi trakčnými podmienkami, napríklad pri veľmi nerovnom teréne, používa X-Mode nižšie pomery prevodových stupňov na získanie vyššieho výkonu na kolesách, ktoré majú najväčšiu priľnavosť. Riadiaca jednotka prevodovky (TCU) tiež poskytuje o 25% väčší tlak spojky AWD na ovládanie rozdielov v rotácii medzi prednými a zadnými kolesami. To prináša zvýšenú stabilitu, istotu a mimoriadnu hybnú silu potrebnú na ľahšie stúpanie.

Na kĺzavých povrchoch

Pri zapnutom X-Mode sa systém riadenia trakcie stáva citlivejším, čo výrazne znižuje čas potrebný na získanie straty trakcie a obnovenie hybnosti. Táto funkcia pomáha zlepšovať kontrolu a stabilitu vo všetkých podmienkach - najmä vtedy, keď sú podmienky v horšom stave. V tomto prípade sa viac energie zoberie kolesám, ktoré sa preklzávajú pre tie, ktoré sú schopné lepšie využívať dostupnú trakciu. Naopak, ak to situácia umožňuje, X-Mode deaktivuje zámok spojky prevodovky, aby lepšie riadila poháňanie preklzovaných kolies. To je potrebné, ak jedno koleso náhle stráca trakciu pri rýchlejšej jazde s cieľom udržania stability a udržania sa na ceste.

Pri strmých klesaniach

Systém Hill Descent Control (HDC) udržiava konštantnú rýchlosť pri zjazde prudkým kopcom pri menej ako 20 km/h, takže vodič nemusí používať brzdy a riskovať ich zablokovanie. Tento systém vyhodnocuje podmienky na ceste a nezávisle na sebe automaticky aplikuje potrebný brzdný tlak na každé koleso. To umožňuje vodičovi sústrediť sa výlučne na cestu, zatiaľ čo systém zvládne všetky brzdenia - obzvlášť užitočné v náročnejších podmienkach, keď je šikmý povrch klzký, nerovný alebo hrboľatý. Keď sa vodič dotkne brzdového alebo plynového pedálu, HDC okamžite uvoľní kontrolu nad klesaním.

Článok prebratý z www.subaru.ca