História SUBARU - 90. roky

Autor: miloxko / Dátum: 12.07.2018

Po predstavení predchádzajúcich dekád prichádza zlomové desaťročie, ktoré nám prinesie ikony značky. Pozrime sa, ako sa história vyvíjala.

Marec 1990.

Subaru motor MM dostal licenciu pre taliansky tím Formula 1 Coloni Subaru motor MM s licenciou pre Formulu 1 mal svoj debut v talianskom tíme Coloni na Americkej Grand Prix.

Marec 1990. Zmena modelovej rady Sambar

Piata generácia Sambar

V marci 1990 prišiel Sambar s motorom 660cc, ktorý spĺňal nové predpisy. "Dias" bol uvedený ako prémiový model Sambar Try. Poháňaný bol 4valcovým radovým motorom EN07, prepĺňané modely mali 55HP motor EN07Y, a NA modely boli poháňané motorom EN07C s výkonom 40HP (s karburátorom). Pruženie bolo postavené na diskových brzdách a pružení typu Macpherson. Prevodovka mohla byť 5-stupňová manuálna s EL, alebo s možnosťou ECVT. 4WD modely prišli v dvoch verziách, buď čiastočný, alebo stály pohon AWD.

1993.12 Sambar Dias Classic

1995.04 Prvé elektrické auto Subaru, model Sambar EV

01

02

03

September 1991. Alcyone SVX (Subaru SVX)

Subaru SVX prišlo na trh v USA v júli 1991 a v Japonsku v septembri ako náhrada za Alcyone. Tento model bol vyvíjaný ako luxusné, výkonné kupé, ktoré bolo ovládateľné na všetkých povrchoch ciest. Vytvorené bolo s dynamickým image a takými detailami, ako zaoblené okná sklo na sklo, a vypuklým povrchom.

1991.01 Nový koncept športového kupé Subaru SVX bol predstavený na North American International Auto Show

04

05

Marec 1992. Vivio

Uvedený so slovným spojením "JEDNODUCHO BOHATÝ", vonkajší vzhľad Vivia obsahoval ostré línie, ktoré prechádzali od stredu po vrch okien, a panelovú konštrukciu, ktorá zachovávala jeho zvlnené línie. Farby karosérie sa zmenili zo základných Rex farieb na lesklé tónované farby, a prémiovo vyzerajúce metalické, alebo striebristé farby, ktoré zvýrazňovali dojem kvality. Zadná časť auta bola konštruovaná rozdielne pre osobné a komerčné využitie. Vivio malo ako prvé Subaru karosériu, ktorá spĺňala regulácie pre ľahké vozidlá, platné od roku 1990, a jeho relatívne nízke ťažisko pomáhalo zlepšiť jazdnú stabilitu.

1993.05 Vivio T-top

1993.04 Zúčastnilo sa po prvý krát WRC Safari Rally a vyhralo triedu A-5

1995.11 Bistro

Pomenovanie: Vytvorené podľa anglického slova VIVID (jasný) a predstavovalo 660 (VIVIO) v gréckej abecede

06

07

November 1992. Prichádza séria Impreza

Prvá generácia Impreza

Subaru Impreza bola predstavená v novembri 1992. S karosériou kompaktnejšou ako u Legacy, táto séria mala športovejšie krivky a prišla v dvoch verziách: 4dverový sedan a Sports Wagon. Motor, pruženie, AWD systém a ďalšie súčasti boli prevzané z Legacy, a vysoko výkonné jazdenie a pocit kvality boli ešte zvýraznené. Konkrétne nádherný jazdný výkon, ponúkaný turbo motorom a čerstvosť Sports Wagonu ktorý privial čerstvý vietor do kategórie kombi znamenali, že trh uvítal Imprezui ako auto s osobnosťou.

1994.01 WRX STi bolo pridané do série Impreza

1994.06 Prvé víťazstvo vo WRC (5. Acropolis Rally)

1995.01 2dverové kupé Impreza Retna

1995.10 Impreza Sports Wagon Gravel EX

1998.03 Impreza 22B-STi

Pomenovanie: v preklade "Dojem"

08

09

10

11

12

13

September 1993. Nové Legacy stanovilo nový rýchlostný rekord pre kombi

"Nové Legacy vytvorilo nový rýchlostný svetový rekord pre kombi. Rekord s priemernou rýchlosťou 249.981 km/h na 1km bol oficiálne schválený FIA a Automobile Competition Committee v USA (ACCUS).

Miesto: Bonneville Speedway, Utah, USA (svetový rekord certifikovaný FIA a ACCUS pre masovo vyrábané, neupravené kombi)

Vozidlo: Legacy Touring Wagon GT

Október 1993. Nová séria Legacy

Druhá generácia Legacy

Druhá generácia Legacy bola vytvorená so základnou myšlienkou "postupnosť a zrelosť", ponúkala výkon a interiérový priestor, ktorý mohol konkurovať prémiovejším modelom, napriek svojej kompaktnej triede. 4dverový sedan si udržal dizajn okien, aj napriek strate čiernych A a C stĺpikov. Toto v kombinácii s C stĺpikmi, ktoré vychádzali priamo do oblúku nad zadným kolesom, pomohlo dať autu oveľa agresívnejší vzhľad. Kombi verzia bola navrhnutá s oknami, ktoré prechádzali z boku do zadu, a s vystúpenou strechou, čo boli odkazy na predchádzajúcu generáciu. Trapézoidný tvar prednej masky bol použitý úplne nový.

1993.09 Dosiahnutie nového rýchlostného svetového rekordu (249,981km/h)

1994.10 2.5 litrový 250T

Pomenovanie: V preklade znamená "odovzdávanie veľkých tradícií"

14

15

16

17

18

Október 1993. Legacy Grand Wagon (pomenovanie v zámorí: Outback)

Prvá generácia Outback

Outback bol vyvinutý ako optimálne vyváženie športovosti, spoľahlivej ovládateľnosti a vnútorného priestoru, ktorý priniesol Legacy Wagon na cesty, v kombinácii s kombi účelnosťou pre vynikajúce praktické využitie. Tento model získal svetlú výšku 200mm, aby dosiahol výbornú prejazdnosť v teréne. Prémiový a pevný vzhľad získal vďaka exkluzívnemu prednému čelu a nárazníku, veľkým hmlovým svetlám s ochranou proti skalám, celoročným pneumatikám s veľkým priemerom, 2 farebnej karosérii a zväčšeným ochranným prvkom karosérie.

1995.08 Legacy Grand Wagon (Outback)

1997.08 Legacy Lancaster (Outback)

Pomenovanie: Z anglického "veľká austrálska príroda"

Jún 1994. Nové Domingo

Druhá generácia Domingo

Úplna zmena modelovej rady sa udiala v roku 1994, po prvý krát v jej histórii po 11. rokoch. Karoséria sa zväčšila vpredu aj vzadu, so štruktúrou v tvare písmena Y vpredu, aby sa docielilo zvýšanie bezpečnosti pri čelnom náraze. Príprava paliva pre motor sa zmenila z karburátoru na EMPi, a k manuálnej prevodovke sa pridala aj prevodovka ECVT. 4WD systém získal viskóznu spojku, aby ho bolo možné použiť s ECVT, čo zvýšilo možnosti pohybu auta v teréne.

1996.04 Alladin

Pomenovanie: Zo španielskeho slova "Nedeľa", a znamenalo to, že auto bolo vytvorené pre slnečné nedeľné jazdy.

19

December 1994. Subaru sa po prvý krát zúčastnilo všetkých pretekov FIA WRC v roku.

V prvom roku, v ktorom sa Subaru zúčastnilo všetkých pretekov WRC, sa umiestnilo na druhej priečke (a najúspešnejšie v FHI) v kategórii Výrobcov (s jazdcom Carlosom Sainzom).

20

1995. Justy sa objavuje na európskom trhu.

Druhá generácia Justy

Justy má svoj opätovný debut s úplne zmeneným modelom, dostupným len na európskom trhu. Auto bolo k dispozícii ako 3dverový alebo 5dverový hatchback. *Vyrábal ho Magyar Suzuki (Maďarsko).

Február 1996. Subaru ponúka recykláciu od nárazníka po nárazník

Subaru mení výrobu valcovými lismi na praktické využitie, a pripravuje cestičky pre recykláciu od nárazníka po nárazník.

Október 1996. Subaru Forester víťazí na Hulman Trophy a stanovuje rýchlostný rekord na 24 hodín.

Subaru Forester víťazí na Hulman Trophy a stanovuje rýchlostný rekord na 24 hodín na Indiana Motor Speedway s priemernou rýchlosťou 180,082 km/h. Miesto: Indianapolis Motor Speedway, Indiana, USA (svetový rýchlostný rekord certifikovaný FIA a ACCUS pre skupinu T1 = séria cross country)

  • Hulman Trophy: 24 hodinový pretek v dosiahnutí najvyššej rýchlosti masovo vyrábaných áut uvádzaných na bežný trh, ktorý sa odohráva na Indianapolis Motor Speedway od roku 1920, ale pod názvom Hulman Trophy len od roku 1989. Názov tento pretek získal po predchádzajúcom vlastníkovi okruhu, Tony Hulmanovi.

21

Február 1997. Zdokonalené osobné SUV, Forester.

Subaru Forester mal svoj debut vo februári 1997. Forester kombinoval silné stránky SUV a zároveň osobného vozidla do novej generácie auta, založenom na koncepte "to najlepšie z oboch". Základné šasi bolo virtuálne rovnaké, ako Legacy z roku 1993, ktoré bolo úplne zmenené. Takže rázvor kolies bol skrátený, svetlá výška zvýšená na 200mm, a celková výška vozidla bola 1 580 mm. Výsledkom bolo, že Forester ponúkal nielen vynikajúce jazdné vlastnosti na zlých povrchoch ciest aj mimo ciest pri vyššej šoférskej pozícii, ktorá bola vyžadovaná od SUV, zároveň ponúkal výborný jazdný komfort pre posádku v kabíne.

1995.11 Koncept "Exiga" odhalený na Tokyo Motor Show

1996.10 Získanie svetového rýchlostného rekordu na 24. hodinových pretekoch

2000.01 Malé zmeny

2000.05 Predstavenie S/tb-STi

Pomenovanie: V preklade "Osoba žijúca v lesoch" alebo "Osoba vyrastajúca v lesoch"

22

23

24

25

Apríl 1998. Nové Subaru Legacy stanovuje nový rýchlostný svetový rekord pre kombi.

Nové Subaru Legacy stanovilo nový rýchlostný svetový rekord pre vozidlá kombi. Rekord s priemernou rýchlosťou 270.532 km/h na 1km bol oficiálne uznaný FIA a ACCUS.

Miesto: Colorado, USA (najrýchlejšie bežne vyrábané kombi, s certifikátom FIA a ACCUS v kategórii masovo vyrábané autá s turbom, v triede 1600-2000cc)

26

Jún 1998. Úplná zmena pre sériu Legacy Station Wagon. Nové Legacy.

Tretia generácia Legacy

V júni 1998 bola uvedená nová generácia Legacy, ktorá odstránila všetky verzie s pohonom predných kolies, a všetky verzie už boli postavené na platforme 4WD. Dizajn karosérie si udržal vzhľad Legacy, ale bol vytvorený na robustnejšom základe. Svetlomety boli použité v dvoch radoch, a bol to prvý model, ktorý použil HID svetlá v prémiovej triede. Rovnako bola výrazne zvýšená kvalita interiéru oproti ostatným modelom Subaru, a pridanie doplnkov ako audio od americkej High-End audio značky Macintosh, ktoré bolo možné objednať, pomohlo zvýšiť kvalitu aj v iných smeroch, ako jazdné vlastnosti. Zmenou zadného pruženia zo vzpery na multilink sa získal väčší úložný priestor v batožinovom priestore oproti predchádzajúcim generáciám.

1998.12 Zmena modelovej rady Legacy Sedan. Predstavenie Legacy B4 (sedan)

2000.05 Úpravy série Legacy

2001.01 Legacy Touring Wagon a B4 (Sedan) Blitzen 2001

2002.01 Legacy Touring Wagon GT30 a B40 (Sedan) RS30 so 6valcovým horizontálnym protichodným motorom s objemom 3.0 litra

2002.02 Legacy Touring Wagon a B4 (Sedan) Blitzen 2002

2002.08 Legacy Touring Wagon a B4 (Sedan) Blitzen 6

27

28

29

30

31

Jún 1998. Legacy Lancaster (v zámorí Outback)

Druhá generácia Outback

Zmenený model, predstavený v júni 1998, odstránil všetky verzie s pohonom predných kolies, a všetky verzie už boli postavené na platforme 4WD. Dizajn karosérie si udržal vzhľad Legacy, ale bol vytvorený na robustnejšom základe. Svetlomety boli použité v dvoch radoch, a bol to prvý model, ktorý použil HID svetlá v prémiovej triede. Rovnako bola výrazne zvýšená kvalita interiéru oproti ostatným modelom Subaru, a pridanie doplnkov ako audio od americkej High-End audio značky Macintosh, ktoré bolo možné objednať, pomohlo zvýšiť kvalitu aj v iných smeroch, ako jazdné vlastnosti. Zmenou zadného pruženia zo vzpery na multilink sa získal väčší úložný priestor v batožinovom priestore oproti predchádzajúcim generáciám.

1998.12 Zmena modelovej rady Legacy Lancaster (v zámorí pod menom Outback).

1999.09 ADA model, verzia série Legacy Lancaster (v zámorí Outback)

2000.05 Outback H6-3.0, novo vyvinutý 3litrový horizontálny 6-valcový motor

Október 1998. Pleo.

Prvá generácia Pleo

Pleo bolo vytvorené na koncepte "Nové kompaktné kombi, ktoré presahuje minicar" a prenášalo všetky aspekty - výkon, bezpečnosť, úžitkovosť a jazda eco-friendly - do nového levelu v perfektne vyváženom balení ako nové kompaktné kombi. Vytvorené mimo definície tradičného miniauta sa stalo skutočne novou generáciou miniauta, ktoré bolo svojou vlastnou triedou. Ľahké a kompaktné, Pleo prinieslo všetky výhody neuveriteľne nízkej spotreby a enviromentálnej bezpečnosti, a nové štandardy v dizajne, ktoré zvýšili bezpečnosť vytvorili základ modelu auta, ktoré bolo navrhnuté pre budúcnosť.

1998.11 Zisk titulu RJC Light Car of the Year

1999.06 Pleo Nesta

2000.12 Pleo Nicotto

Pomenovanie: Z latinského "Viac na dokončenie".

32

33

34

35

36

37

Február 1999. Zmena modelovej rady Sambar, new-spec Sambar.

Šiesta generácia Sambar

Predstavenie vo februári 1999. Zmeny v predpisoch pre ĺahké vozidlá od roku 1998 znamenali, že väčší Sambar si ponechal svoj štýl full-cab pre nákladné vozidlá aj pre dodávkové modely. Modelová rada obsahovala nákladné auto s plošinou, dodávku a Dias (cargo model). NA modely už nemali karburátor.

2000.11 Sambar EV - elektrické vozidlo

Týmto modelom sa uzatvára éra 90. rokov. Tieto roky boli bohaté na nové a obnovené modely, priniesli nám najznámejšie modely, a na ich pokračovanie sa pozrieme v ďalšom dieli nášho seriálu z histórie Subaru.

zdroj: www.subaru.jp