Subaru BRZ bude s plnou výbavou

Autor: hybco / Dátum: 24.07.2012

Na slovenský trh prichádza auto s potenciálom stať sa kultom. Subaru BRZ totiž spája výkon, jazdné vlastnosti a bohatú výbavu.

Skratka BRZ vysvetľuje DNA automobilu: pozostáva zo slov Boxer Engine, Rear Wheel Drive a Zenith (Boxer motor, pohon zadných kolies a Zenith). Vedie k nízko položenému ťažisku, zaručuje vysokú dynamiku, zanedbateľné bočné náklony a precíznu ovládateľnosť. Plochý štvorvalec, posunutý dozadu, priniesol nízke ťažisko – iba 46 cm nad úrovňou vozovky – a vyrovnané rozloženie hmotnosti v pomere 53 : 47 (predná náprava : zadná náprava). Srdcom BRZ je vysokootáčkový benzínový boxer motor s priamym vstrekovaním paliva, ktorého sila sa prenáša priamo na zadné kolesá.

Dvojlitrová pohonná jednotka s atmosférickým nasávaním patrí k novej, tretej generácii boxer motorov, ktorá má identické vŕtanie a zdvih (86 mm). Výsledkom je vyšší výkon a spontánny nástup otáčok. Po prvý raz v benzínovom motore Subaru sa palivo vstrekuje priamo do spaľovacieho priestoru. Pre zníženie výšky motora z dôvodu čo najnižšieho ťažiska sa použila plochejšia olejová vaňa, ako aj modifikované sacie potrubie a výfukové zvody.

Vďaka cieleným úpravám sa podarilo dostať z boxer motora litrový výkon rovných 100 k (73,5 kW). Maximálny výkon 200 k (147 kW) dosahuje agregát pri 7 000 otáčkach za minútu, hodnota maximálneho krútiaceho momentu 205 Nm leží v rozmedzí 6 400 – 6 600 ot./min.

Kupé váži iba približne 1 200 kg. Subaru BRZ zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 226 km/h. Napriek svojim športovým vlastnostiam si hliníková pohonná jednotka vystačí s normovanou spotrebou 7,8 l/100 km.

Silu motora prenáša nakrátko odstupňovaná šesťstupňová manuálna prevodovka, na želanie je k dispozícii automatická prevodovka s rovnakým počtom prevodových stupňov, umožňujúca aj manuálne radenie krídelkami pod volantom. Pre účinný prenos sily na vozovku je poháňaná zadná náprava vybavená diferenciálom Torsen.

Charakteru auta zodpovedá sériový stabilizačný systém (Vehicle Dynamics Control, VDC), ktorý si vodič môže prispôsobiť vo viacerých krokoch. Pre normálne jazdné podmienky sú VDC i kontrola trakcie aktívne (Režim 1). Pri nájazde na voľnú dráhu môže mať zmysel vypnúť trakčnú kontrolu (Režim 2). Kto chce pri ostrom prejazde zákrut aj ľahkú pretáčavosť, zvolí si Režim 3 s neskorším zásahom stabilizácie VDC. Pre „pretekársku“ jazdu sa v Režime 4 vypne aj kontrola trakcie. Piatou možnosťou je úplné vypnutie systému stabilizácie i trakčnej kontroly, vďaka čomu zažije športovo ambiciózny vodič neohraničenú jazdnú dynamiku Subaru BRZ.

S výnimočne nízkou pozíciou sedenia (bedrový bod len 40 cm nad vozovkou), malým športovým volantom s kompaktným priemerom 365 mm, vysokým stredovým tunelom, krátkou radiacou pákou a perforovanými hliníkovými pedálmi ponúka kokpit jasný športové zameranie. Presne v zornom poli vodiča sa v strede kombinovaných prístrojov nachádza veľký, okrúhly analógový otáčkomer s integrovaným digitálnym rýchlomerom. Výrazne tvarované sedadlá zabezpečujú optimálne držanie tela aj pri rýchlej jazde zákrutami. Batožinový priestor má objem 243, resp. 330 litrov.

Elektronická regulácia jazdnej dynamiky VDC podporuje agilitu, stabilitu a trakciu vozidla a patrí do sériovej výbavy. Senzory VDC monitorujú rýchlosť, polohu škrtiacej klapky, priečne zrýchlenie, stav brzdového systému a uhol natočenia volantu. Na základe vyhodnotenia týchto údajov zisťuje systém riadenia dynamiky želaný smer jazdy, porovnáva ho s aktuálnym a vyrovnáva rozdiely cielenými zásahmi v riadení motora a brzdového systému.

K dispozícii je aj núdzový brzdový asistent, ktorý pri náhlom brzdnom manévri vyvinie v systéme maximálny tlak, ak vodič netlačí na brzdový pedál s dostatočnou silou.

Popri odolnom priestorovom bezpečnostnom ráme, ochrane proti bočnému nárazu vo dverách a trojbodových bezpečnostných pásoch pre všetky štyri miesta na sedenie prispievajú k vysokej pasívnej bezpečnosti predné airbagy pre vodiča a spolujazdca, ako aj bočné a záclonové airbagy. Vodič je chránený aj kolenným airbagom, ktorý znižuje riziko zranenia v oblasti dolných končatín.

Uvedenie Subaru BRZ na trh v Slovenskej republike sa začína 1. augusta 2012. S manuálnou prevodovkou bude stáť 31 990,- eur s DPH, verzia s automatickou prevodovkou bude o 2 000 eur drahšia. Základná výbava je natoľko bohatá, že jediný príplatok predstavuje metalíza, za ktorú si Subaru pýta 540 eur.

red

Originálny článok si prečítajte na portáli o autách Autoviny.sk