Diskusné fórum

ESP, áno, či nie?

Autor Správy

Re: ESP, áno, či nie?

Ako som uz pisal v inych "vlaknach", subaru forester mam dva mesiace, najazdene 4300km a je to v podstate jedina "stvorkolka" na ktorej som jazdil a celkovo najazdil tolko km. Chcem sa vsak opytat, ako je to s ESP u stvorkolky?V navode je tusim pisane, ze v terene by sa to malo vypinat. Ked som ale zapadol vo velkom snehu v kopci, tak ked som to vypol, krutilo ma do stran, ked som to zapol, siel som pekne rovno. Mam tomu rozumiet, ze vypnute to ma zmysel, ak sa auto ocitne s nejakym kolesom vo vzduchu a ono sa bude snazit dostat z tejto situacie, je to lepsie mat vypnute, lebo budi zaberat vsetky kolesa rovnako? Dakujem za rozumne vysvetlenie. Snad ma za mozno primitivnu otazku neukamenujete...

30.01.2012 22:21
555
avatar

Re: ESP, áno, či nie?

Ulohou ESP je zabranit smyku, ktory by znamenal, ze vozidlo pojde bokom, pripadne do hodin. Preto ide rovno a nekruti sa, ako pises. ESP to dosahuje regulaciou vykonu a pribrzdovanim kolies. V terene to nemusi byt vzdy idealne a slusne mozes zahrievat brzdy.

Ak si myslis, ze vies, co robit, mozes ESP vypnut, ale potom je to na tvojej zrucnosti. Cim je auto viac zasperovane / rozumej, vybavene silnymi diferencialmi s vysokou svornostou/ tym viac je nervozne pod plynom a kolesami na roznych povrchoch. Odkedy to mam moznost zazivat, neskonale uznavam rally jazdov a hovorim si, o kolko menej sedych vlasov by som mal s ESP smile

30.01.2012 22:48

Re: ESP, áno, či nie?

Diky za odpoved. Chapem na co to sluzi, resp. co to ma robit. Chcel som len este nejake rady typu, stvorkolka sa prirodzene sprava tak a tak, takze je lepsie v danom pripade to mat zapnute, pripadne, kedze sa prava tak a tak, je lepsie to mat v takom alebo takom prostredi naopak vypnute. Pripadne, nie je stvorkolka ako stvorkolka, ale subaru to ma tak a tak, takze je lepsie v takom pripade tak a v inom onak. Mal som teda na mysli skusenosti a rady zo zivota v kontexte so subaru stvorkolkou, na co si dat pozor, comu sa vyvarovat a co radsej ani neskusat... Diky moc...

31.01.2012 19:12
555
avatar

Re: ESP, áno, či nie?

Neporadim, predny difak je mechanicky Quaife, medzinapravak je elektromagneticky spinany lamelovy a zadny je 1,5cestny mechanicky lamelovy. Ziadne BAS a ESP.

31.01.2012 21:38

Re: ESP, áno, či nie?

31.01.2012 23:47

Re: ESP, áno, či nie?

hrubatko: mně osobně VDC na forestíkovi i šestihrnku vyhovuje a mám ho skoro pořád zapnuté. Díky srazům a minisrazům jsem si vyzkoušel docela dost situací, kdy pro mne má a nemá smysl vypínat VDC.

Šestihrnek sedan MY06 * protože šestihrnek je sedan (světlost cca 16 cm), tak s ním do terénu nejezdím; jakmile jsem na ploše a chci si zablbnout, tak VDC ihned vypínám, automat si přepínám na ruční řazení a jakmile mi automat skočí na 2, tak podřazuji na 1, abych měl "brutální" sílu smile; jinak mám VDC vždy zapnuté a spoléhám na něj

  • šestihrnek má opravdu sílu a stačí si zvyknout na "přiměřené" dávkování plynu a ihned jsi ve smyku (pokud máš vypnuté VDC, jinak je to dost problém)

  • protože mám ve forestíkovi najeto 150 tkm, tak zvyknout si na super jízdní vlastnosti šestihrnku nebyl takový problém

Forestík v dehtu MY09 * při normálním provozu mám VDC vždy zapnuto, spoléhám na něj a pomáhá mi

  • jakmile vím, že pojedu blátíčkem/sněhem, tak VDC ihned vypínám; mám vyzkoušeno, že v terénu se zapnutým VDC mi motor VŽDY zdechne; při vypnutém VDC je potřeba dávat bacha na množství přidaného plynu, aby se kolo zbytečně rychle neurvalo od podkladu; při zapadnutí je ale potřeba hrubá síla dehtu s vypnutým VDC

  • auto a/bez VDC se chová úplně jinak a je potřeba si to vyzkoušet; vypínání VDC pro mne znamená "moc přemýšlení a hlídání si moc veličin", proto mám VDC většinou zapnuté

  • někdy při driftování s forestíkem mám na ledu zapnuté VDC a zařazenou dvojku - VDC umravní prokluz a dovedu tak lépe driftovat

01.02.2012 00:38

Re: ESP, áno, či nie?

no s tym vypinanim VDC (ESP) to mozem potvrdit, prave teraz v telgarte na snowdrive som rozbehol akciu vytahovanie subarok zo zavejov ako prvy, a to len vdaka tomu, ze blbec som si v pociatocnom osiali nevypol VDC a ked som chcel prejst cez zavej do kopceka, tak pri pridani plynu namiesto zrychlenia a preletenia cez zavej ma VDC zbrzdilo a uz som citil, ako som sa pomalicky zahrabal na brucho ... bez VDC a s manualnym radenim (u automatov) zapadnes ovela dalej v konecnom dosledku smilesmilesmile

01.02.2012 09:02

Re: ESP, áno, či nie?

ESP ano ,ci nie? tot dobra otazka smile

dobra otazka sa vzdy ale nerovna dobrej odpovedi smile vsetko zavisi od vodica , jeho preferencii,skusenosti,potrieb. vseobecne povedane, je dobre mat VDC (ESP) , ktore sa da vypinat. to chvalabohu je pripad subaru (zatial,kym to nepo...e nejaka smernica EU). je lepsie nieco mat (s moznostou vypinania) ,ako to nemat.<br> na druhej strane treba povedat,ze VDC zabija hravost auta. ja na forestrovi nemam VDC a cenim si to. pretoze to auto je proste auto,ktore nema vlastnu hlavu a riadi sa len prostrednictvom medzikusa medzi volantom/pedalmi a sedackou smile ak ten medzikus nievie jazdit,je to problem. ak medzikus jazdit vie, tak je to jedinecne a skvele. prechadzat zatacky dverami dopredu, bavit sa pri podradeni ci pridani plynu (a naslednym pretacavym smykom), to je vysada aut bez VDC.

na legacy ale jazdim do prace kazdy den a neviem si predstavit,ze by som sa zabaval kazdy den - cestou po zasnezenej dialnici. vtedy su moje hrave bunky vypnute a jedine co potrebujem je dostat sa co najrychlejsie/najbezpecnejsie do/z prace . vtedy si to VDC obcas zasvieti ,ale legacy ide ako sip (de facto absolutne bez konkurencie) - napriek tomu,ze na rozdiel od quickly-ho ja nepovazujem legacy H6 za auto s nejakymi "super jizdnimi" vlastnostami ( az prilis nedotacave vdaka tazkemu motoru polozenemu pred prednou napravou).

cize...v pripade, ze ides kupovat auto na rodinne/pracovne ucely ,tak urcite VDC. vypinatelne. <br> smile

01.02.2012 09:26

Re: ESP, áno, či nie?

Noveho forestrika mam jednak kvoli svojej radosti a zaroven pre bezpecnost rodiny a aby som sa s nim dostal vsade kam potrebujem. Samozrejme som rad, ze tento bezpecnostny prvok mam, aj ked doteraz som jazdil iba na autach bez toho. Jednalo sa mi ale hlavne o postrehy v terene, pri zapadnuti, pri normalnej jazde mimo asfalt ci pri blb uti na roznych povrchoch ake su rozdiely v spravani sa stvorkolky. Urcite to nemam v plane vypinat v normalnej premavke...

01.02.2012 16:15

Re: ESP, áno, či nie?

hrubatko - mozem ti napisat moje osobne postrehy co sa tyka VDC a jeho vypinania. Uz som par krat "blbol" v terene, aj v snehu a zistil som asi toto:<br> - zapnute VDC je dobre (ako inak) na ceste a za normalnych okolnosti. Tam mi uz par krat zasiahlo, ked islo auto do pretacaveho smyku. Nespoliehaj sa na neho pri nedotacavom smyku, lebo to reaguje dost neskoro (asi je to zamer), takze to radsej ries sam ubratim plynu a volantom<br> - vypnute VDC je dobre ked vies, ze sa budes kdesi musiet hrabat kolesami, nechat ich presmykovat, aby sa auto vyhrabalo zo situacie a ked budes chciet "blbnut". Co sme boli teraz cez vikend v Telgarte, tak cely ten cas som ho mal vypnute, aby som mohol hrabat kolesami a aby som mohol ist dverami napred

Problem je, ze aj ked ho vypnes, tak sa uplne vypne iba trakcny system, ktory ti pomaha rozbehnut sa a stabilizacny system (ktory brani smykom) ti dovoli viacej, ale nakoniec aj tak bude do toho kecat a pribrzdovat kolesa.

Najvacsi dovod preco vypnut VDC je vypnutie toho trakcneho systemu - trakcny system je bohuzial naprogramovany tak, ze dost vyznamne znizuje vykon motora, aby dosiahol trakciu a mozno popritom aj pribrzduje kolesa, ale to znizovanie vykonu dojde tak daleko, ze s kludom anglicana ten system zadusi motor. Toto sa mi stavalo pravidelne, preto som sa naucil ho vypinat, len potom musis mat na mysli to, ze kolesa odtrhnes od podkladu veelmi lahko (kedze mas diesel).

01.02.2012 17:23
Posledné príspevky
Re: Hrdza 23.04.2024  Ivanko
Re: Hrdza 23.04.2024  Sifon
Re: Divný zvuk z motora po výmene celej spojky 22.04.2024  AdoKrajci
Re: Divný zvuk z motora po výmene celej spojky 22.04.2024  Ivanko

Posledné články

  • Prajeme všetkým subaristom úspěšný rok 2024 a veľa šťastných kilometrov

    Autor: hybco
    Dátum: 01.01.2024

  • História SUBARU - Druhá dekáda tretieho tisícročia

    Autor: miloxko
    Dátum: 27.12.2018

  • História SUBARU - Druhá polovica prvej dekády 2000

    Autor: miloxko
    Dátum: 04.10.2018

Štatistiky
Používatelia: 3395
Členovia OZ: 27
Autá: 1245
Inzeráty: 2007
Témy fóra: 1860
Príspevky fóra: 26189
Články: 150
Zrazy: 101