Diskusné fórum

ESP v podani subaru.

Autor Správy

Re: ESP v podani subaru.

Zdravim.

Trosku som sa dnes rozpisal ale pisem hlavne to na co som zvedavy a mozno aj Vy. Ako mozno viete mame par dni tu na vychode trochu viac snehu a tak je mozne vyskusat auto vo vacsej zatazi na snehu. Davnejsie sme sa George36 bavili na temu ESP vo Forestri a ani on si nebol isty reakciou auta v kritickych situaciach. PReto som zobral auto na velku zasnezenu plochu aby som si vyskusal co to zvlada a co nie. Bohuzial stale som nepochopil ako to vlastne ma fungovat pretoze sa auto spravalo rovnako s vypnutym alebo zapnutym ESP. Na volnej ploche mi nedovolilo za ziadnych okolnosti dostat ho do smyku pri prudkom otacani no pri klasickej jazde (nie pri tomto teste) sa mi obcas stava ze ma vynesie zo zakruty aj pri pomalej rychlosti a vtedy ESP vobec nereaguje. Druhy problem je ze v snehu pokial trochu zapadnete Vam ESP (teda mozno len mne) "zadusi" motor. Nerozumiem preco je tomu tak a tak si rad vypocujem Vase rady ci napady co robim zle resp. ako sa k tomu postavit.

02.02.2010 10:56

Re: ESP v podani subaru.

Ahoj Cody v prvom rade je potrebne uvedomit si,ake situacie ta mozu stretnut pri jazde pocas zimnych mesiacov (resp. akykolvek klzky povrch) . vseobecne povedane , mozes sa dostat do dvoch neprijemnych situacii.

  1. nedotacavy smyk: to je vtedy,ked ides do zakruty (napr. lavotocivej) tocis volantom do lava,ale auto ide stale rovno - tlaci ta von zo zatacky. tento smyk je typicky pre predny nahon a 4x4

  2. pretacavy smyk: je to smyk,ked zadna cast vozidla sa dostava do nestabilnej pozicie - hovorovo , zadok ta zacina predbehovat. tento smyk je typicky pre zadny nahon.

ESP (v subaru sa to vola VDC) je stabilizacny system,ktory dokaze riesit pretacavy smyk,presnejsie povedane eliminuje jeho zaciatok. samozrejme,nie je to samospasitelne...VDC je dobry pre soferov zaciatocnikov,alebo ludi ktori sa nevenuju jazde resp. nemaju cas na sledovanie diania okolo auta( 90% vodicov). VDC ma dosah na brzdoveho asistenta (ABS) , dokaze riadit aj vykon motora a sleduje aj uhol natocenia riadenia.

takze nedotacavy smyk je nieco,na co VDC ci ESP nema dosah. a musim povedat ze chvala bohu. "dospely vodic" podla mojho nazoru VDC nepotrebuje (s manualnou prevodovkou urcite nie, A/T s casti ano) a to hlavne v subaru autach.<br> subaru su od prirody nedotacave (je to sposobene ulozenim motora pred napravou), preto treba s touto vlastnostou pocitat a vzit sa s nou. odporucam ist niekam na opustene letisko, staru cestu, ci testovaciu drahu a odskusat si spravanie auta v hranicnych situaciach. treba sa naucit jazdit v zakrutach "pod plynom" , s rucnou brzdou, pribrzdovanie , ci nevyhnutne kontry s volantom. subaru su velmi velmi citatelne auta,treba ich vsak poznat.smilesmile

smile

02.02.2010 11:32

Re: ESP v podani subaru.

Ako pise Brano, nase VDC dokaze velmi ucinne riesit pretacavy smyk, ale na nedotacavy smyk v podstate "kasle".

Tuto zimu sa mi podarilo viac krat na velkej zasnezenej ploche otestovat tuto "ficurinku". Pretacavy smyk zaregistruje skorej ako vodic a ucinne ho riesi... samozrejme, v ramci urcitych fyzikalnych hranic - nie je vsemocne. Co sa tyka nedotacaveho smyku, tento neriesi takmer vobec... alebo vobec... a musim sa priznat, ze doteraz presne netusim, preco. Ale to je na dlhsiu debatu na niektorom zraze smile smile

Jedna velka slabina tohto systemu - nie je uplne vypinatelny. Ked "vypnem" VDC, vypne sa iba trakcny system, stabilizacny zostane v pohotovosti, ale dovoli ovela viac... lenze pri blbnuti v snehu na velkej ploche do toho "pinda" aj keby nemusel... proste nedovoli tolko zabavy ako keby bol uplne vypnuty.

Co sa tyka trakcneho systemu, tento funguje v normalnych podmienkach pri rozbehu v pohode, ale ked sa clovek potrebuje vyhrabat z dakej situacie, je nutne ho vypnut. Velmi rad totiz zadusi motor. Je nastaveny tak agresivne, ze znizuje vykon motora, az ho zadusi. Proste su situacie, kedy je nutne ho vypnut, aby sa clovek z toho dostal. A este sa mi na nom nepaci, ze pribrzdovanie kolies, ked presmykuju do kriza (napr. pri vyveseni do kriza v terene) nefunguje ako by clovek ocakaval... kontrolka zasvieti a kolesa sa veselo pretacaju. Tuto cast budem musiet este potestovat smile smile

02.02.2010 12:13

Re: ESP v podani subaru.

Nazdar Brano.

Rozumiem ako to auto sa sprava (co sa tyka nedotacavosti), ale cakal by som od toho VDC lepsie reakcie ak je zapnute a ziadne reakcie ak je vypnute. Ide mi len oto ze neviem zatial na nom odhadnut kedy zaberie a kedy nie, Zatial vsetky auta co som mal so stabilizacnym programom boli cisto predo resp. zadokolky. Mozno niekde robim chybu a ocakavam viac nez je mozne. Skusim to este na nejakej inej stvorkolke ci to bude to iste alebo nie.

02.02.2010 12:14

Re: ESP v podani subaru.

Cody podla mna ani nikdy nezistis "prah citlivosti" VDC. to sa jednoducho ani neda - kedze o tom nerozhodujes ty,ale RJ - ktora rozhodnuje na zaklade X vstupnych informacii. predikovat kedy VDC zasiahne sa da len velmi vseobecne. ja som uz jazdil X aut (od haldex,torsen predo a aj zadokolky) a mozem ti pokojne povedat,ze stale 4X4 je uplne odlisna kategoria. mne tiez trvalo rok,kym som sa vysporiadal s faktom,ze jazdim na subaru smile moja dobra rada znie - nespoliehat sa na akykolvek eletronicky system v aute. a hlavne nie ten,ktory urcuje tvoju existenciu pocas krizovych situacii...

Juro uz sme mali spolu silnu akademicku debatu o tomto smile. VDC/ESP ci cokolvek ti s nedotacavym smykom NEPOMOZE! vies si predstavit , ze pri nedotacavom smyku zrazu RJ preberie riadenie auta? zacne tocit volantom,podradovat rychlost, pribrzdovat zadnu napravu v snahe kompenzovat nedotacavy smyk pretacavym ??? ja si to ani nechcem predstavit,aj ked predpokladam ze je to blizka buducnost smilesmilesmilesmile

treba sa naucit jazdit a hlavne predchadzat krizovym situaciam.a mysliet na fyziku smile smile

02.02.2010 12:39

Re: ESP v podani subaru.

Brano, ako som pisal.. toto je asi tema na dlhsiu debatu.... mozno v buducnosti bude elektronika auta preberat riadenie v krizovej situacii... asi sa fakt k tomu raz prepracujeme smile

Momentalne by som vsak od stabilizacneho systemu ocakaval iba jednu jedinu vec... v pripade nedotacaveho smyku pribrzdit zadne vnutorne koleso, cim by dokazala nasmerovat auto naspat do zakruty (mozno). Je jasne, ze to neni vobec jednoduche, ale vstupne udaje na citlivu reakciu ma... natocenie volantu (zelany smer), rychlost, poloha plynoveho pedalu, atd... ale mas pravdu, ze jeden vstupny udaj nevie zmerat ani odhadnut - co urobi clovek za volantom smile

Takze som prijal skutocnost, ze nedotacavy smyk je iba na mne a tomu prisposobujem svoju jazdu... pred zakrutou spomalit na rychlost, ktorou sa da prejst zakruta a v druhej polovici v pripade moznosti a priestoru akcelerovat... pripadne celu zakrutu prejst pod plynom, ak to nie je dole kopcom smile

02.02.2010 13:17

Re: ESP v podani subaru.

Cital som teraz test na nove legacy a porovnavacku s inymi autami ale nejde oto ide oto ze sa tam testujuci pilot vyjadril na subaru jednou vetou auto sa sprava nedotacavo ale je tam jemna hranica medzi nedotacavostou a pretacavostou ak sa stym clovek nauci jazdit vie sa jednoducho pracou plynu dostat z nedotacaveho na pretacavy a tak zvladnut zakrutu. alebo mozte jednoducho pustit plyn a auto sa znovu usmerni do pozadovaneho smeru coz ale neni vobec srandasmile

02.02.2010 13:52

Re: ESP v podani subaru.

soky ten test som cital tiez a asi na tom nieco bude. ked vchadzam do zakruty prirychlo bez plynu alebo len minimom a vidim ze mam tendenciu viletiet rovno tak plyn je to co urcite pomoze. JA VSAK NEMAM ZIADNY STABILIZACNY SYSTEM. URCITE TO ESTE POTESTUJEM

02.02.2010 15:32

Re: ESP v podani subaru.

ja som zas prisiel nato ze ked niekam vletim 50km/h na trojke tak vyletim uteka to prec ale ked tam vletim hoc aj 70km/h na dvojke tak to reze cestu jak cirkularkasmile pravdaze uteka to trosku tiez ale tie kolesa v otackach to tahaju spetsmilesmile

a vdc tiez nemam a ani by som nechcel je dost ze som si zvykol na ABSsmile aj ked uz par krat pomohlosmile

02.02.2010 16:37

Re: ESP v podani subaru.

..presne tak,, Subaru je jemne nedotacave. ked to skusas na dakej ploche, to nieje problem skorigovat, hned si otuknes povrch, nebojis sa pridat, mas dost miesta tak ziadny stres a ide to velmi lahko.. horsie to je na ceste,ked to dostanes nechtiac, meni sa povrch,tak lahko si vtom. hore kopcom ti nedotacavost vobec nevadi. pod plynom to ide krasne skorigovat a pod vacsim to este lepsie pretocis a ides ako... horsie to je dole.. ako vcera som 4 zatacky dolu kopcom presiel uplne na hranesmile(mam Forester turbo..) prvu som koli nedotacavosti hned o nieco presvihol,,smiledo druhej som preto vbehol do pretacaveho smyku trochu neskor ako bolo trebasmile tak v tretej som bol dlhyy a este bola o to aj prudsia a tiez bola dolu kopcom a koncila stvrtou prudkou zatackou cez ktoru som nevidel, tak som nemohol dat ani vacsiplyn aby som nebol prirychly,smilesmile tak len na jemny plyn, dverami do predu a volant vytoceny az na dorazsmile som sa dostal do stvrtej zatacky, ktoru som konecne "normalne" presiel pod dobrym plynom v pretacavom smyku a potom uz len rovno.. bolo to vsetko na ujazdenom snehu a medzi delenymi zvodidlami..smile trikrat som myslel ze sa "dotknem" tych zvodidiel, ale asi nieje ten zadok tak dlhy...smile tym som chcel povedat,a netreba sa toho bat, ze na Subaru sa ozaj da krasne ovladat plynom, no len vtedy ked ho mozes pouzit.. smilesmilesmile a este nieco,, myslim, ze kebyze mam to VDC ci ESP,,skoncil by som predkom vo zvodidle este v tej druhej zatacke,lebo by sa mi asi nepodarilo auto stocit do pretacania. uz aj tak to bolo na poslednu chvilu..smile

03.02.2010 12:55
Posledné príspevky
Re: PZP 26.04.2024  bibcabi
Re: Hrdza 23.04.2024  Ivanko
Re: Hrdza 23.04.2024  Sifon
Re: Divný zvuk z motora po výmene celej spojky 22.04.2024  AdoKrajci

Posledné články

  • Prajeme všetkým subaristom úspěšný rok 2024 a veľa šťastných kilometrov

    Autor: hybco
    Dátum: 01.01.2024

  • História SUBARU - Druhá dekáda tretieho tisícročia

    Autor: miloxko
    Dátum: 27.12.2018

  • História SUBARU - Druhá polovica prvej dekády 2000

    Autor: miloxko
    Dátum: 04.10.2018

Štatistiky
Používatelia: 3396
Členovia OZ: 27
Autá: 1245
Inzeráty: 2007
Témy fóra: 1861
Príspevky fóra: 26190
Články: 150
Zrazy: 101